Fra enkel trykktilpasning til kompleks trykkregulering

En elektropneumatisk (E/P) trykkregulator omdanner et angitt elektrisk signal til et tilsvarende pneumatisk trykk. En piezoresistiv trykksensor, som er integrert i E/P-omformeren, måler utgangstrykket og sender et signal tilbake til styreenheten . Dette gir oss en selvstyrende enhet som ikke påvirkes av luftstrømninger eller trykkvariasjoner.

Bruksområdene er mange for en E/P-omformer. Den kan bidra til å redusere energikostnadene ved kun å tillate trykket som bruksområdet krever i stedet for et konstant trykk. De kan også brukes til posisjonering av luftsylindre ved å styre trykket i hvert kammer og gjennom trykk-overvåkning få full kontroll over bevegelsen, sier Björn Lindberg, teknisk sjef hos Aventics.

Aventics kan tilby et bredt utvalg av elektropneumatiske trykkregulatorer som er tilpasset alt fra de enkleste til de mest krevende bruksområder. Her presenterer vi trykkreguleringsventilen ED02, som nå også er tilgjengelig for vakuumkontroll.

• Kompakt utforming
  • Energieffektiv
  • Stor nøyaktighet og dynamikk
  • Beskyttelsesklasse: IP65
  • Nominell strømning: 120 l/min
  • Trykkområde: -1/0 bar, -1/1 bar, 0/0,3 bar, 0/1 bar, 0/2 bar, 0/6 bar og 0/10 bar
  • Gjennomgående trykklufttilkobling (port 1) som gir mulighet for luftforsyning fra begge sider
  • Rampemontering uten bunnplate gir større fleksibilitet

Den direktevirkende ED02 er en svært kompakt trykkreguleringsventil, som ved hjelp av et analogt elektrisk signal, 0–10 V 0–20 mA eller 4–20 mA, gir et proporsjonalt pneumatisk trykk i utgangsporten for diverse forhåndsbestemte trykkområder.

ED02 er perfekt for styring av store pneumatiske regulatorer der høy strømning er påkrevd. Den er også egnet for bruksområder med lavt trykk der høy presisjon og nøyaktighet er et krav, f.eks. innen halvleder- eller legemiddelindustrien. ED02 kan også brukes i forbindelse med vakuum der det er behov for en nøyaktig styring av vakuumnivået.

Om AVENTICS

Aventics er en ledende produsent av pneumatiske komponenter og pneumatiske systemer samt spesialtilpasninger. Som spesialist innen pneumatikk produserer selskapet produkter og tjenester for industriell automatisering med fokus på Commercial Vehicles, Food & Bev-e rage, Railway Technology, Life Sciences, Energy og Marine Technology.

Takket være elektronikkintegrering, bruk av fremtidsrettet materiale og fokus på aktuelle områder som maskinsikkerhet og industri 4.0, er Aventics virkelig i forkant når det gjelder brukervennlighet og intelligent teknologi.

Aventics har over 150 års erfaring innen pneumatikk, og sysselsetter ca. 2000 ansatte over hele verden. I tillegg til fabrikker i Tyskland (Laatzen), Frankrike (Bonneville), Ungarn (Eger), USA (Lexington) og Kina (Changzhou) er selskapet representert i over 90 land med egne salgsorganisasjoner og forhandlere. Aventics er sertifisert i henhold til ISO 9001 og ISO/TS 16949 for kvalitet, ISO 14001 for miljøstyringssystem og ISO 50001 for energistyringssystem.

Du finner mer informasjon på www.aventics.no