Full kontroll på trykkluftforbruket

Den nye luftmengdesensoren AF1 fra Aventics har full kontroll på luftforbruket og optimaliserer effekten.

AF1 luftmengdesensoren sammenligner de virkelige verdiene i et anlegg med de innstilte prosessverdiene, som betyr at luftmengden reguleres med stor presisjon. Målingene vil også bidra til å oppdage større lekkasje og slitasje i anlegget som fører til økt luftforbruk. Luftmengdesensoren rapporterer økt luftforbruk til styreenheten via et alarmsignal.

Energitap unngås og gis en redusert totalkostnad.

AF1 kan brukes som en frittstående enhet eller i kombinasjon med luftbehandlingsenhe-ter fra AS serien. Den har to PNP-utganger samt en analog utgang, 0-10V eller 4-20mA. Brukeren kan sette grenser for de to utgangene på grunnlag av luftmengden, luftforbruk eller trykk. Den analoge utgangen angir verdien for luftmengde. AF1 levers i to luftmengdeområder, 150-2.000 l/min, eller 250-5.000 l/min.

Alle målbare variabler vises på en bakgrunns belyst skjerm og operatøren kan selv velge måleenhet ved hjelp av de internasjonale SI-enhetene.

Ut i fra valg av monteringssats kan AF1 monteres som en frittstående enhet eller integrert i alle vanlige størrelser av AVENTICS luftbehandlingsenheter (serie AS).

AF1 luftmengdesensor registrerer luftstrømmen og trykketluftforbruket i ett og samme system, som igjen bidrar til full kontroll på forbruket og dermed optimalisert energieffektivitet.

• babak tabrizi

Om AVENTICS

AVENTICS er en av de ledende produsenter av pneumatiske komponenter og systemer samt spesialløsninger. Selskapet tilbyr skreddersydde løsninger og tjenester for bransjene Industrial Automation, Commercial Vehicles, Food & Beverage, Railway Technology, Life Sciences, Energy og Marine Technology. Gjennom integrering av elektronikk, bruk av avanserte materialer og fokus på maskinsikkerhet inntar pneumatikkspesialisten en ledende posisjon når det gjelder bruk av ukomplisert og intelligent teknologi.

AVENTICS kan vise til over 150 års erfaring og ekspertise innen pneumatikk og har ca. 2100 medarbeidere over hele verden. Ved siden av produksjonsanlegg i Tyskland (Laatzen), Frankrike (Bonneville), Ungarn (Eger), USA (Lexington) og Kina (Changzhou) er AVENTICS representert i over 40 land. AVENTICS-gruppen er blitt sertifisert flere ganger blant annet i henhold til ISO 9001 og ISO/TS 16949 for kvalitet, ISO 50001 for energistyring og ISO 14001 for miljøstyring. Du finner mer informasjon på www.aventics.no.

Björn Lindberg

Technical manager Nordics 010-510 92 13