Håll ett vakande öga på luftförbrukningen

Flödesmätarna ur serie AF1 mäter luftflödet och luftförbrukningen i ett system, och bidrar därmed till att optimera energieffektiviteten. Mätresultaten hjälper till att upptäcka läckage som sedan kan uppmärksammas med en larmsignal. Detta hjälper till att undvika energiförluster och därmed att spara pengar. Kan användas som fristående komponent eller som modul i kombination med luftbehandlingsenheter ur serie AS.

Flödesmätaren jämför konstant aktuella värden i ett system med de förinställda värdena och ger därmed möjligheten att bevaka luftförbrukningen. Större läckage och slitage som leder till högre luftförbrukning kan upptäckas på ett tidigt stadium. Luftförbrukningen blir lättöverskådlig och kostnader kan fördelas till de relevanta användarna.

Mätningen sker rent tekniskt baserat på tryckskillnaden mellan två interna mätpunkter. Serie AF1 har två PNP/NPN-utsignaler och en analog utsignal. Användaren kan ställa in omställningspunkter för de två PNP/NPN-utgångarna baserat på flöde, luftkonsumtion eller tryck genom en enkel självinstruerande programmering. Den analoga utgången ger flödesvärdet.

Alla mätbara variabler kan väljas och visas på den bakgrundsbelysta displayen och användaren kan skifta mellan de vanliga internationella enheterna.

Med en monteringssats kan AF1 monteras som fristående komponent eller integrerad i en komplett luftbehandlingsenhet i alla storlekar av serie AS.

Björn Lindberg

Technical manager Nordics 010-510 92 13