Ny elektropneumatisk trykkregulator fra Aventics

Aventics nye ventilserie, AV (Advanced Valve), har et ultrakompakt design takket være et diagonalt arrangement av spoler i konstruksjonen av ventilene. Ved samtidig å optimalisere inn- og utluft kanalene har dette resultert i 40 % økning i gjennomstrømning i forhold til andre ventilramper i samme størrelse.

Nå har AV-serien blitt utvidet med ytterligere en funksjon, en E/P omformer, som kan monteres direkte på samme enhet som ventiler, innganger og utganger. En elektropneumatisk trykkregulator omformer et valgt elektrisk signal, til et tilsvarende pneumatisk trykk. To piezoresistiva trykksensorer, som er integrert i E/P omformeren, mater utgående trykk og sender et signal tilbake til styreenheten. På denne måten får man en selvkontrollerende enhet uavhengig av forstyrrelser i den pneumatiske gjennomstrømningen eller variasjoner i trykket.

• Bruksområdene er mange for E/P omformere. De kan hjelpe til med å senke energikostnadene ved å bare tillate det trykket som applikasjonen krever istedenfor et konstant trykk. De kan også benyttes ved posisjonering av luftsylinderen ved å kontrollere trykket i hvert kammer og gjennom tilbakekoblingen få full kontroll på bevegelsen, sier Babak Tabrizi, salgleder i Norge.

Aventics kan tilby et brett spekter av elektropneumatiske trykkregulatorer tilpasset alt fra de enkleste til de mest krevende applikasjonene.

E/P omformer for AV-serien

AV-EP kan monteres på en bunnplate i en rampe, som kontrollerer trykket i en sone bestående av flere ventiler, eller på en bunnplate som bare kontrollerer utgangstrykket.

AV-EP er tilgjengelig i ulike versjoner, med eller uten display for trykkindikering og diagnostikk. De kan også fås med analog eller seriell elektrisk styring. Enhetene har en repeterbarhet på 40 mbar og med enhystere på under 50 mbar. AV-EP finnes i to størrelser, 03 som har en gjennomstrømning på 450 l/min eller 05 som har en gjennomstrømning på 650 l/min.

• babak tabrizi

Om Aventics

Aventics er en global produsent av pneumatiske komponenter og systemer. Selskapet er dessuten en spesialisert leverandør av driv- og styresystemløsninger for fartøy og nyttekjøretøy samt av tannkjeder innen produksjonsprosesser. Det tidligere datterselskapet til Bosch-Rexroth har siden 2014 fungert som et selvstendig firma under navnet Aventics.

Aventics tilbyr kundene sine bransjeoverskridende, skreddersydde løsninger og tjenester, og har mange tiår med praktisk erfaring. Innen området pneumatikk til industrien er Aventics en av verdens ledende leverandører. Selskapet er dessuten en teknologileder når det gjelder pneumatikk, f.eks integrering av elektronikk i pneumatiske komponenter. Aventics er representert på alle verdenshav når det gjelder pneumatikk til maritim bruk og til topp moderne automasjonssystemer til fartøy. Driv- og transporttannkjeder fra Aventics brukes for eksempel i glass- og bilindustrien.

Selskapet har ca. 2100 medarbeidere verden over. Aventics har produksjonsanlegg i Laatzen ved Hannover og Gronau/Leine (Tyskland), Bonneville (Frankrike), Eger (Ungarn), Lexington (USA) og Changzhou (Kina) samt salgsrepresentasjon i over 40 land over hele verden.

www.aventics.com