Sikkerhet for menneske og maskin

AVENTICS nye sikkerhetsventil AS3-SV bidrar til pålitelig, standardisert sikkerhet selv ved hurtige syklustider! Digitalisering pågår i industrien og maskinsikkerheten er høyt prioritert. Sikkerhetsventilen kan enkelt integreres med andre luftbehandlingsenheter fra AS-seriene, eller den kan brukes frittstående.

– Takket være tokanals signalbehandling med egenovervåkning og redundans kan brukerne av AS3-SV oppnå sikkerhetsklasse kategori 4 og høyeste ytelsesnivå ”e” (PLe) i henhold til ISO 13849-1, sier Carina Johansson, som er produktansvarlig hos AVENTICS. Ventilen oppfyller sikkerhetsfunksjonene ”sikker avlufting” og ”uønsket pålufting”.

AS3-SV aktiverer kun trykkluft når alle kriteriene for sikker systemstart er oppfylt. Dette gir beskyttelse mot ukontrollert pålufting som forhindrer sylindrene i å trykksettes utilsiktet, noe som i sin tur forebygger ulykker. Hvis det oppstår maskinfeil, nødstopp eller spenningsbortfall, avlufter ventilen driftsledningene og garanterer en sikker, avluftet tilstand.

Mykstartfunksjon
Mykstartfunksjonen finnes integrert i AS3-SV og gjør at aktuatoren går forsiktig tilbake til sin opprinnelige stilling før trykket justeres opp til fullt arbeidstrykk. Ved hjelp av en justeringsskrue kan tiden for justering opp til fullt arbeidstrykk justeres. Ventilen kobler om til systemtrykk når ca. 50 prosent av tilførselstrykket er oppnådd.

Sikre innganger, sikre utganger og egenkontroll av ventilen er integrert i AS3-SV.

– Resultatet er at maskinprodusenten eller systemintegratoren enkelt kan implementere sikkerhetselektronikken i maskinvaren og programvaren uten problemer, legger Carina Johansson til. AS3-SV kan lett brukes sammen med dørbrytere, lysbarrierer, som sikker styreutgang eller som en sikkerhetsenhet i en nødstoppapplikasjon.

• Vetenskap, teknik

• babak tabrizi
  • pneumatik

Om Emerson

Emerson (NYSE: EMR), med hovedkontor i St. Louis i den amerikanske delstaten Missouri er et globalt teknologi- og teknikkselskap, og tilbyr kundene innovative løsninger for industrielle, kommersielle og private bruksområder. Forretningsområdet Emerson Automation Solutions støtter andre selskaper i prosess-, hybrid- og diskret produksjon med å maksimere produksjonen, beskytte personalet og miljøet samt optimalisere energi- og driftskostnader. Bedriftsområdet Emerson Commercial and Residential Solutions hjelper med å fremme menneskers livskvalitet og helse, beskytte matvarekvalitet og -sikkerhet, øke energieffektiviteten og danne en bærekraftig instrastruktur.

Gå til https://www.emerson.com/no-no/automation-solutions for mer informasjon.

Om AVENTICS

Aventics er en ledende produsent av pneumatiske komponenter og pneumatiske systemer samt spesialtilpasninger. Som spesialist innen pneumatikk produserer selskapet produkter og tjenester for industriell automatisering med fokus på Commercial Vehicles, Food & Beverage, Railway Technology, Life Sciences, Energy og Marine Technology.

Takket være elektronikkintegrering, bruk av fremtidsrettet materiale og fokus på aktuelle områder som maskinsikkerhet og industri 4.0, er Aventics virkelig i forkant når det gjelder brukervennlighet og intelligent teknologi.

Aventics har over 150 års erfaring innen pneumatikk, og sysselsetter ca. 2000 ansatte over hele verden. I tillegg til fabrikker i Tyskland, Frankrike, Ungarn, USA og Kina er selskapet representert i over 100 land med egne salgsorganisasjoner og forhandlere. Aventics er sertifisert i henhold til ISO 9001 og ISO/TS 16949 for kvalitet, ISO 14001 for miljøstyringssystem og ISO 50001 for energistyringssystem.

Du finner mer informasjon på www.aventics.no

Babak Tabrizi

Sales manager NORWAY 905 64 908