Smart pneumatikk gir høyere produktivitet

Med Smart Pneumatics Monitor fra AVENTICS i systemet kan du forutse status og slitasje for anlegget før det oppstår driftsstans. Den nye SMP-enheten gir pålitelig og verdifull informasjon til brukeren om anleggets slitasjegrad og energieffektivitet.

Overvåkning av driftsstatus
Med en tilleggsenhet, SPM, koblet til AVENTICS kommunikasjonsenheter (AES) for ventilramper kan hvert eneste mottatte sensorsignal automatisk evalueres, slik at systemets status kan fastsettes på en pålitelig måte. Dersom det f.eks. er slitasjen på en støtdemper som skal kartlegges, evalueres dempingssekvensen. Algoritmer som er skrevet av AVENTICS og programvaren Node-RED analyserer disse dataene internt i SPM og gjør deretter informasjonen tilgjengelig. Så sendes informasjonen videre enten via det integrerte OPC UA-grensesnittet eller via andre kommunikasjonsmetoder, slik som MQTT eller en skytjeneste.

I tillegg har vi muligheten til å sende en alarm via f.eks. e-post eller sms.

– Ved hjelp av digitalisering får de pneumatiske systemene et helt nytt nivå av produktivitet og effektivitet, understreker Björn Lindberg, Technical manager – Nordics.

Idriftssetting av SPM krever ingen forkunnskaper om PLC-programmering. Via en programvare med grafisk grensesnitt kan brukeren dra og slippe komponentene som skal overvåkes. På forespørsel kan enheten overvåke energiforbruket i forhold til graden av slitasje. Brukerne kan også foreta målinger for optimalisering av driftssikkerheten og energieffektiviteten, slik at kravene i EUs energidirektiv i henhold til ISO 50001 eller til et miljøstyringssystem i henhold til EMAS oppnås.

Samarbeid gir komplette løsninger
«Internet Of Things» innebærer at maskin- og automasjonsleverandørene nå er koblet sammen, forteller Björn Lindberg. Derfor samarbeider AVENTICS med mange andre foretak for å skape komplette løsninger som gir merverdi for kundene.

Om Aventics

Aventics er en av de ledende produsenter av pneumatiske komponenter og systemer samt kundespesifikke løsninger. Pneumatikkspesialisten tilbyr produkter og tjenester for industriautomasjonen og fokuserer i tillegg på bransjene nytte- og skinnekjøretøy, næringsmiddel- og energiteknologi, medisinsk teknologi og marineindustri. Gjennom integrering av elektronikk, bruk av avanserte materialer og fokus på trender som maskinsikkerhet og industri 4.0, inntar Aventics en ledende posisjon når det gjelder bruker- og miljøvennlige løsninger.

Aventics kan vise til rundt 150 års erfaring og ekspertise innen pneumatikk og har ca. 2 000 medarbeidere over hele verden. Ved siden av produksjonsanlegg i Tyskland (Laatzen), Frankrike (Bonneville), Ungarn (Eger), USA (Lexington) og Kina (Changzhou), er Aventics representert med direktesalg og distributører i over 90 land. Aventics-gruppen er blitt sertifisert flere ganger blant annet i henhold til ISO 9001 og ISO/TS 16949 for kvalitet, ISO 50001 for energistyring og ISO 14001 for miljøstyring.
Du finner mer informasjon på www.aventics.com.