Smart pneumatikk med OPC UA: Klar for Internet of Things.

Smart Pneumatic Grid skaper intelligent systemnettverk
Lavere energiforbruk for trykkluftanlegg, konstant kontroll over aktuatorer og tilpasningsevne til nye forhold er fremtidsønsker som nå er blitt en realitet. Det viste AVENTICS og Boge Kompressorer under Motek-messen i Stuttgart. De to bedriftene har på intelligent vis koblet sammen kompressorer og trykkluftenheter i sitt felles prosjekt: Smart Pneumatic Grid.

Et vanlig diskusjonstema innen automatisering er det horisontale og vertikale nettverket for viderekobling til Internet of Things. Mange produsenter tilbyr omfattende IT-løsninger, som i sin tur krever mange arbeidstimer å gjennomføre. De fleste vil dessuten introdusere vertikale nettverk gradvis for å tilegne seg erfaring og få effektiviteten bekreftet.

- Brukere ser etter løsninger som er lette å gjennomføre og som hjelper dem å redusere driftskostnadene samt øke tilgjengeligheten til maskinene sine, sier Wolf Gerecke, ansvarlig for strategisk produkthåndtering hos AVENTICS.

Enkle, effektive løsninger
Det er her Smart Pneumatics Grid kommer inn i bildet. Smart Pneumatics Grid er basert på maskin-til¬maskin-kommunikasjonsprotokollen OPC UA, som er utviklet av OPC-stiftelsen for bruk innen industriell automatisering.

Intelligent sammenkoblede kompressorer og trykkluftenheter gir en mengde ulike muligheter for overvåking, styring og optimering av hele systemtopologier.

- Ved å kjenne til gjeldende og fremtidig luftforbruk kan vi optimere kontrollen over kompressorens ytelse. Dermed kan energiforbruket reduseres betydelig, forklarer Peter Boldt, sjef for forskning og utvikling ved Boge.

Smart Pneumatic Grid identifiserer energibehovet ned til hver enkelt enhets nivå og viser det tydelig. Med minimal anstrengelse kan informasjonen brukes til å utvikle behovsbaserte kontrollparametere for Boges kompressorer. Smart Pneumatic Grid indikerer også en økning av luftforbruket dersom en lekkasje har oppstått.

- Takket være Smart Pneumatic Grid kan vedlikehold igangsettes i god tid før et maskinstopp oppstår, understreker Wolf Gerecke.

OPC UA er den mest brukte protokollen for kommunikasjon innen automatiseringssektoren i alle typer bransjer. Den overfører data og statusindikasjoner fra enheter til andre komponenter, maskiner eller overordnede instanser, uavhengig av feltbusskommunikasjonen som brukes i anlegget.

• Vetenskap, teknik

• aventics
  • pneumatik

Om AVENTICS

Aventics er en ledende produsent av pneumatiske komponenter og pneumatiske systemer samt spesialtilpasninger. Som spesialist innen pneumatikk produserer selskapet produkter og tjenester for industriell automatisering med fokus på Commercial Vehicles, Food & Bev-e rage, Railway Technology, Life Sciences, Energy og Marine Technology.

Takket være elektronikkintegrering, bruk av fremtidsrettet materiale og fokus på aktuelle områder som maskinsikkerhet og industri 4.0, er Aventics virkelig i forkant når det gjelder brukervennlighet og intelligent teknologi.

Aventics har over 150 års erfaring innen pneumatikk, og sysselsetter ca. 2000 ansatte over hele verden. I tillegg til fabrikker i Tyskland (Laatzen), Frankrike (Bonneville), Ungarn (Eger), USA (Lexington) og Kina (Changzhou) er selskapet representert i over 90 land med egne salgsorganisasjoner og forhandlere. Aventics er sertifisert i henhold til ISO 9001 og ISO/TS 16949 for kvalitet, ISO 14001 for miljøstyringssystem og ISO 50001 for energistyringssystem.

Du finner mer informasjon på www.aventics.com

Babak Tabrizi

Sales manager NORWAY 905 64 908