Utökade möjligheter med nytt pneumatiskt ventilsystem

Storlek AV05 kompletterar tidigare AV03

Det nyutvecklade ventilsystemet AV har nu flödeskapacitet upp till 300 resp 700 l/min. De olika ventilstorlekarna kan monteras i samma system, så att man kan välja storlek efter de olika förbrukarnas behov. Gemensamma elmoduler vare sig man ansluter via fältbuss eller med multipol-kontakt. El-modulerna kan också användas som ”stand alone”, d.v.s. utan pneumatik.

– Som användare blir det färre komponenter och man kan reducera logistik och lagerhållning, säger Björn Lindberg, Teknisk Chef på Rexroth Pneumatik.

Elmoduler i serie AES kombinerat med ventilserie AV ger ett extremt lätt och kompakt system. Det innebär att man kan placera systemet närmare förbrukarna, vilket ger kortare slang- och kabellängder, och på så sätt också reducerad luftförbrukning och kablage. Systemen kan med fördel placeras ute på rörliga portaler och robotarmar där vanliga ventilsystem blir för stora och tunga.

Uppskattning av det flöde som krävs för en cylinderrörelse kan enkelt beräknas med Rexroth Pneumatiks online-verktyg: http://www.rexrothpneumatics.com/computation/?&language=sv

För systemuppbyggnad och dokumentation av komplett system finns en självinstruerande online-konfigurator. Med den plockar man ihop sitt system och får ett artikelnummer på hela det konfigurerade systemet. Dessutom kan man ladda hem en komplett dokumentation med innhållsförteckning, CAD-filer, kopplingsschema, manualer mm. Se exempelvis ”Ventilramp AV 03/05 R480728581”, Välj ”konfigurationsdokumentation”.

Både el och pneumatik kan snabbt och enkelt kompletteras/ändras om förutsättningarna ändras under projektets gång, och modulerna finns i standardkatalogen på vår hemsida.

För mer information, besök: http://www.rexrothpneumatics.com/pneumatics-catalog/Vornavigation/VorNavi.cfm?Language=EN&Variant=internet&VHist=g53567%2Cg94767%2Cg95881&PageID=g237769

• ventiler
  • av05

Rexroth Pneumatik utvecklar, tillverkar och säljer innovativa lösningar och produkter inom Pneumatik. Rexroths komponenter finns i flertalet applikationer hos kunder inom industriell automation. Företaget har 2 200 medarbetare globalt med tillverkning, utveckling och försäljningskontor i drygt 40 länder. I Sverige arbetar 50 personer och huvudkontoret ligger i Älvsjö, utanför Stockholm. För mer information, besök www.boschrexrothpneumatics.com