Uusi sähköpneumaattinen paineensäädin AVENTICS’lta

Uusi AVENTICS venttiilisarja, AV (Advanced Valve), on erittäin kompakti muotoilunsa ansiosta, jossa venttiilin luisti on asetettu diagonaaliseen asentoon. Samalla tulo ja poistokanavat on optimoitu joka on johtanut 40 prosentin tilavuusvirran kasvuun verrattuna saman kokoluokan venttiiliterminaaleihin.

Nyt AV-sarja laajeni saaden uuden ominaisuuden, E/P-muunnin, joka voidaan suoraan asentaa samaan yksikköön yhteisillä tuloilla ja lähdöillä.
Sähköpneumaattinen paineensäädin muuntaa (tietyn) sähköisen signaalin vastaamaan pneumaattista painetta. Kaksi piezo resistiivistä paineanturia, jotka ovat integroitu E/P-muuntimeen, mittaavat ulostulopainetta ja lähettävät signaalin takaisin ohjausyksikköön. Tällöin saadaan itsevalvova laite riippumattomaksi häiriöille paineilman virtauksessa tai paineen muutoksissa.

- E/P-muuntimella on paljon eri käyttötarkoituksia. Ne voivat auttaa vähentämään energiakustannuksia sallimalla vain sovelluksen edellyttämä paine vakiopaineen sijaan. Niitä voidaan myös käyttää paineilmasylinterin paikoittamiseen säätämällä painetta molemmissa kammiossa ja hallitsemalla takaisinkytkennän avulla liikettä, sanoo AVENTICS Suomen Jouni Lehtoranta.

AVENTICS tarjoaa laajan valikoiman sähköpneumaattisia paineensäätimiä aina yksinkertaisista vaativimpiin sovelluksiin.

E/P-muunnin AV-sarjaan

E/P-muunnin asennetaan venttiiliterminaalin pohjalevyyn ja ohjaa joko useamman venttiilin vyöhykkeen painetta tai ainoastaan yhtä ulostulopainetta.
E/P-muunnin on saatavana eri versioina, näytöllä josta näkee mm. paine tiedon ja muuta diagnostiikkaa tai ilman näyttöä. Saatavilla on analogisella ohjauksella tai kenttäväylä liitynnällä. Muuntimissa toistotarkkuus on 40 mbar ja hystereesi on alle 50 mbar. E/P-muuntimia on saatavilla kahta eri kokoluokkaa, AV03 jonka virtaus on 450 l/min tai AV05 jonka virtaus on 650 l/min.

• jouni lehtoranta
  • automathink

Tietoa Aventicsista

Aventics on maailmanlaajuinen paineilmakomponenttien ja -järjestelmien valmistaja. Yritys on myöskin erikoistunut laivojen ja hyötyajoneuvojen käyttö- ja ohjausjärjestelmäratkaisujen sekä tuotantoprosessien hammasketjujen toimittamiseen. Vuoden 2014 alusta lähtien tämä aiemmin Bosch-Rexrothin tytäryhtiönä tunnettu yritys on toiminut itsenäisesti Aventicsin nimellä.

Aventics tarjoaa asiakkailleen monialaisia ja räätälöityjä järjestelmäratkaisuja ja palveluja vuosikymmenien kokemuksella. Aventics on yksi teollisuuspneumatiikan johtavista toimittajista. Yritys on pneumatiikan teknologiajohtaja, erityisesti kun kyse on elektroniikan sisällyttämisessä pneumatiikkakomponentteihin. Aventicsin ratkaisuja käytetään kaikilla maailman merillä laivojen paineilmajärjestelmissä ja huippumoderneissa automatisointijärjestelmissä. Yrityksen käyttö- ja kuljetusketjuja sovelletaan esimerkiksi lasi- ja ajoneuvoteollisuudessa.

Aventicsilla on noin 2 100 työntekijää eri puolilla maailmaa. Yrityksellä on tuotantolaitokset Hannoverin lähellä Laatzenissa ja Gronau-Leinessa (Saksa), Bonnevillessa (Ranska), Egerissä (Unkari), Lexingtonissa (Yhdysvallat) ja Changzhoussa (Kiina) sekä myyntiedustus yli 40:ssä maassa.

www.aventics.com