Årets bästa avfallskommun

Lund är bäst i Sverige på avfallshantering. Det framgår av Avfall Sveriges index för bästa avfallsverksamhet. Där har vi vägt samman en mängd nyckeltal som speglar avfallsverksamheten på ett övergripande sätt; kundnöjdhet, återvinning av material och matavfall, avfallsmängd och andel förpackningar och tidningar i hushållsavfallet.

Lund har mycket nöjda kunder, hög matavfalls- och materialåtervinning samt mindre deponering än jämförbara kommuner. På andra plats kom Motala/Vadstena och på tredje plats Katrineholm.

I Lund samlas 95 kg förpackningar och returpapper per person in varje år, vilket är långt över genomsnittet på 70 kg per person och år. Lund har dessutom förnybara drivmedel i alla sina sopbilar.

– En förklaring till att Lund ligger så högt är att de har satsat på fastighetsnära insamling av förpackningar och returpapper och hög andel utsortering av matavfall, som går till rötning för att bli biogas och växtnäring, säger Jenny Westin som är Avfall Sveriges rådgivare för statistik och taxor.

Många kommuner mäter regelbundet vad kunderna tycker om avfallshanteringen. Det handlar bland annat om hämtning av mat- och restavfall, besök på återvinningscentral samt förtroende för och information om kommunens återvinning. Även där får Lund en hög placering.

Årets bästa avfallskommun presenterades på Avfall Sveriges årsmöte i Örebro. De flesta uppgifterna har hämtats från Avfall Sveriges web-baserade statistiksystem Avfall Web och all statistik avser 2016 och delades ut för femte året i rad.

För mer information kontakta

Jenny Westin, rådgivare för statistik och avfallstaxor, 070-518 40 45, jenny.westin@avfallsverige.se

Anna-Carin Gripwall, kommunikationschef, Avfall Sverige, 070-662 61 28, acg@avfallsverige.se

www.avfallsverige.se

• Lund

Avfall Sverige är branschorganisationen inom avfallshantering och återvinning. Det är Avfall Sveriges medlemmar som ser till att avfall tas om hand och återvinns i landets alla kommuner. Vi gör det på samhällets uppdrag: miljösäkert, hållbart och långsiktigt. Vår vision är "Det finns inget avfall". Vi verkar för att förebygga att avfall uppstår och att mer återanvänds och att det avfall som uppstår återvinns och tas om hand på bästa sätt. Kommunen och deras bolag är ambassadör, katalysator och garant för denna omställning.