Här är årets RIKTIGA julklapp - Laga, låna eller återanvända

Idag har Årets julklapp traditionsenligt presenterats av HUI Research – VR-glasögon. Avfall Sverige vill slå ett slag för ett hållbart julfirande genom att utse en alternativ gåva som inte bara sprider glädje till dina närmaste, utan också är en present till oss alla genom att vara snäll mot miljön – att laga, låna och återanvända.

Julen är konsumtionens stora högtid. Nästan varje år slår julhandeln nya rekord när det gäller inköp av klappar och mat - och samtidigt ökar mängden avfall. Fortsätter vi så här kommer avfallsmängderna ha fördubblats inom 15 år. Detta är utveckling som Avfall Sverige vill bromsa.

– December är en viktig månad för detaljhandeln och kommer vara så även i år. Men kan vi få någon att köpa en begagnad leksak eller fira jul i en lånad klänning i år, se så ser vi gärna detta som Årets julklapp, säger Avfall Sveriges kommunikationschef Anna-Carin Gripwall.

För att inspirera svenskarna att konsumera hållbart har Avfall Sverige tagit fram märkningen Miljönär-vänlig. Den ges till verksamheter, fysiska eller digitala, som gör det möjligt för konsumenter att laga, låna eller återanvända – eller på annat sätt minska avfallet.

Håll utkik efter symbolen i årets julhandel för att hitta affärerna som gör det möjligt för konsumenten att bidra till ett mer hållbart samhälle. På miljönär.se finns en karta med kontaktuppgifter till alla de cirka 900 märkta verksamheterna där du kan julshoppa redan nu i veckan, genom att t ex laga, låna eller återanvända prylar! Genom att julshoppa Miljönär-vänligt hjälper man inte bara miljön utan även sin plånbok.

Utnämningen av Årets julklapp sammanfaller med EU-projektet ”Europa minskar avfallet”. Veckan pågår 19–27 november och temat i år är förpackningsavfall.

­– Vi arbetar ju för att minska avfallet på flera olika vis och nivåer. Något som man också kan tänka på i julhandel är att begagnade julklappar man köper på second hand faktiskt saknar förpackning, vilket såklart också sparar på miljön, avslutar Anna-Carin Gripwall.

För mer information kontakta:

Anna-Carin Gripwall, kommunikationschef, tel 070-662 61 28, acg@avfallsverige.se