Insamlingen av matavfall ökade med över 50 procent

Avfall Sverige kan i dag presentera ny statistik över behandling av hushållsavfall i Sverige. Statistiken visar att insamlingen av matavfall har ökat med 53 procent från 2010 till 2015. Det är följden av att allt fler kommuner nu samlar in allt mer matavfall från hushållen.

– Det är glädjande att insamlingen av matavfall har ökat så mycket på bara några år. Ett tydligt insamlingsansvar för kommunerna, även vad det gäller förpackningar och tidningar, är nu vad som behövs för att fortsätta den positiva utvecklingen, säger Avfall Sveriges vd Weine Wiqvist.

Den nya statistiken visar att biologisk återvinning – rötning och kompostering – totalt ökade 2015 jämfört med året innan. Rötningen fortsätter att öka och komposteringen minskar. Energiåtervinningen har också ökat. Till viss del kan det förklaras med att mängden trädgårdsavfall och impregnerat trä till förbränning ökat något.

• 4 703 790 ton hushållsavfall behandlades 2015, 478 kg per person. Det är en ökning med 5 procent jämfört med 2014.
  • 1 652 710 gick till materialåtervinning, 168 kg per person. Det är en ökning med 2 procent jämfört med 2014. 35,1 procent av hushållsavfallet går till materialåtervinning.
  • 728 570 ton hushållsavfall gick till biologisk återvinning, 74 kg per person. Det är en ökning med 7 procent jämfört med 2014. 15,5 procent av hushållsavfallet går till biologisk återvinning.
  • 2 284 210 ton hushållsavfall gick till energiåtervinning, 232 kg per person. Det är en ökning med 6 procent jämfört med 2014. 48,6 procent av hushållsavfallet går till energiåtervinning.
  • 38 300 ton hushållsavfall gick till deponering, 4 kg per person. Det är en ökning med 16 procent jämfört med 2014. 0,8 procent av hushållsavfallet går till deponering.

• För mer information kontakta kommunikationschef Anna-Carin Gripwall via mail till acg@avfallsverige.se eller telefon 070-662 61 28.

• återvinning
    • samhällsfrågor
    • matavfall

Avfall Sverige är branschorganisationen inom avfallshantering och återvinning. Det är Avfall Sveriges medlemmar som ser till att avfall tas om hand och återvinns i landets alla kommuner. Vi gör det på samhällets uppdrag: miljösäkert, hållbart och långsiktigt. Vår vision är "Det finns inget avfall". Vi verkar för att förebygga att avfall uppstår och att mer återanvänds och att det avfall som uppstår återvinns och tas om hand på bästa sätt. Kommunen och deras bolag är ambassadör, katalysator och garant för denna omställning.