Sopsortering på väg att nå målet

Sveriges Radio har granskat utsorteringen av hushållens matavfall i landets kommuner (”Sopsortering når inte upp till målet”, 20110131). Detta har man gjort med anledning av att det nationella miljömålet om att 35 procent av matavfallet skulle ha behandlats biologiskt 2010, inte uppnåddes. I dagsläget samlar kommunerna in drygt 20 procent av hushållens matavfall.

Av Sveriges 290 kommuner är det drygt hälften, 154 stycken, som sorterar ut hushållens matavfall idag, och återvinner som biogas och biogödsel. Ytterligare knappt 70 kommuner ligger i startgroparna. Detta gör Sverige till ett av världens ledande länder när det gäller dessa frågor, en bild som inte framkommer i inslagen i radio.

– Sveriges Radio ger en onödigt negativ bild av insamlingen av matavfall. Sverige är ett föregångsland på biologisk återvinning av matavfall och en förebild för EU, säger Avfall Sveriges VD Weine Wiqvist.

Kommunerna har varit föregångare i den teknikutveckling som skett för att kunna producera biogas och biogödsel. Det har både skapat nya arbetstillfällen och utvecklat nya företag. Miljömålet har varit mycket viktigt för kommunerna, men det tar tid att införa ett helt nytt insamlingssystem, det krävs mycket både tekniskt och administrativt.

– Vad som krävs för att komma vidare nu, är att riksdag och regering ger kommunerna fortsatt bra förutsättningar i form av långsiktiga och stabila spelregler. Min bedömning är att vi då kan nå målet inom ett eller ett par år, säger Weine Wiqvist.

För mer information, kontakta:

Anna-Carin Gripwall, informationschef Avfall Sverige, 070-662 61 28, acg@avfallsverige.se

Avfall Sverige är branschorganisationen inom avfallshantering och återvinning, med ca 400 medlemmar, främst kommuner, kommunbolag men också privata företag. Vi representerar därmed 99 procent av Sveriges befolkning. Vi är Sveriges största miljörörelse. Det är Avfall Sveriges medlemmar som ser till att svensk avfallshantering fungerar. Vi gör det på samhällets uppdrag: miljösäkert, hållbart och långsiktigt. Vi är 16 000 personer som arbetar tillsammans med Sveriges hushåll och företag och gör ett av Sveriges viktigaste jobb!