Klimatsmart mat: Succé för temaveckan Best Food Forever

Temaveckan BFF – Best Food Forever – syftar till att få skolor att servera nyttig och klimatsmart mat. Bakom satsningen står Helsingborgsföretaget Aviko Norden. Sedan starten hösten 2016 har kommuner över hela landet valt att genomföra en klimatsmart temavecka, nu senast i skånska Perstorp, och fler står på tur. Siktet är inställt på 25 temaveckor 2018.

Helsingborgsbaserade Aviko Norden är en livsmedelsleverantör som levererar potatisprodukter och rotfrukter till bland annat offentlig verksamhet. Aviko Norden samarbetar med Kost & Näring, branschorganisationen för Sveriges kostchefer, och med RISE, Research Institutes of Sweden, inom området klimatsmart mat.

Sedan 2016 driver Aviko Norden ett projekt – BFF Best Food Forever – riktat mot kommuner och skolverksamhet, som har som mål att inspirera skolor att ha fler klimatsmarta rätter på sina menyer. Man startar med workshops och sedan genomförs en temavecka där de klimatsmarta rätterna serveras i skolmatsalen. Från en försiktig start har nu intresset exploderat, och flertalet temaveckor har genomförts runt om i landet, nu senast i Perstorp. Kostchefen i Perstorps kommun, Alexander Hovander, kommenterar:

”Tillsammans med skolkökspersonal har vi haft inspirerande workshops och provlagning av recepten. Vi var mycket förväntansfulla när vi serverade rätterna och reaktionerna var överlag positiva. Det här är ett bra sätt att öka medvetenheten om matens klimatpåverkan, och dessutom ett bra sätt att förnya och variera våra menyer.”

Nu står fler kommuner i tur för att genomföra temaveckor i höst och Thomas Lidén, konceptansvarig och ansvarig för offentliga kunder, summerar:

”Vi är lite överrumplade av intresset, men samtidigt så ser vi ju att klimatsmart mat står högt upp på agendan i offentlig verksamhet. Med ganska små medel kan du göra stor skillnad om en del av köttet byts mot vegetariska alternativ. Vi hoppas på att det här skapar debatt och att fler och fler skolor som en följd inför klimatsmarta rätter som en stående del av menyn.”

• aviko norden
  • klimatsmart
  • bff
  • beat food forever
  • rotfrukter

Om Aviko Holland och Aviko Norden:

Vad som år 1962 startade som en lokal potatisfabrik i den holländska byn Hoog Keppel, har idag kommit att bli ett av världens ledande livsmedelsföretag inom just potatisförädling – Aviko. Det kooperativt bondeägda bolaget har sitt nordiska huvudkontor i Helsingborg. Vi är 100 medarbetare i Sverige och säljer ca 50 000 ton potatis och rotfrukter per år på den nordiska marknaden. I Sverige heter företaget Aviko Norden och vi drivs av visionen att skapa glädje, enkelhet och mervärde för Nordens alla kök. Detta genom att erbjuda det godaste sortimentet av förädlade potatisprodukter och rotfrukter.

För mer information, kontakta:

Thomas Lidén, Aviko Norden

E-post: t.liden@avikonorden.se