Produktutveckling: Julkalender till eleven.se

För dig som vill ha något mer, något nytt eller något annat än det du hittar i vårt standardsortiment utvecklar vi produkter och lösningar som är helt anpassade efter dina önskemål. Du kan komma till oss med ett färdigt koncept eller bara med början till en idé.

Vi kommer att hjälpa dig ända i mål. Precis så gjorde skönhets- och e-handelsföretaget eleven.se inför produktionen av den adventskalender som skulle erbjudas till försäljning julen 2017.

Beroende på hur avancerad din förpackning är, är det av stor vikt att börja i tid. I elevens fall startade projektet redan 14 månader innan önskad leverans.

Vad är det som tar så lång tid? Dels kan processen från idé, till att fatta beslut om konstruktion och design ta tid. Sedan spelar produktion, frakt och utfallsprov/PPS in. Goda marginaler bör alltid planeras in för att kunna säkra leverans i tid.

Ett PPS (Pre Production Sample) tas fram innan den riktiga produktionen och är ett exemplar av slutprodukten. Ett PPS är till för att säkra kvalitet och ge dig möjlighet att godkänna eller att göra ändringar i utfallet. Görs ändringar tas ytterligare ett prov fram innan produktion. Varje uppdatering/ändring medför en förlängd tidplan.

Framgångsfaktorer för att lyckas med en specialproduktion

1. Den heliga tidplanen

För utveckling av en komplex förpackning som eleven.se’s, behöver projektet påbörjas i väldigt god tid. Räkna med minst 10–14 månader från första mötet till leverans. Alla inblandade måste ha förståelse för de deadlines som satts upp för att inga oförutsedda förseningar ska uppstå.

2. Tydlig kommunikation

Tydlig kommunikation mellan leverantör (Avisera) och kund (dig). I en gemensam dialog tar vi fram en realistisk leveransplan och diskuterar förväntningar och gör riskbedömningar för projektet. Även om vi satt ett önskat leveransdatum så kommer leverans- och tidplanen att behöva uppdateras under hela projektets gång för att spegla aktuella förutsättningar. Vi kommer att hålla dig uppdaterad om alla viktiga förändringar och att säkerställa leverans i tid.

3. Våga satsa!

Riktigt bra resultat kommer ofta från modet att våga satsa på något som sticker ut. Det kan låta avskräckande med ett 14 månader långt projekt, men ta det lugnt, en sådan tidplan krävs oftast bara när det rör sig om en specialutvecklad konstruktion som inte tillverkats innan. Men med god planering och rätt partner är allt möjligt. Kom ihåg, ’’Ordinary doesn’t thrill people’’.

Läs hela artikeln med samtliga steg i projektet

• Emballage, förpackning