Avisera hjälper till att tänka utanför (mat)boxen

När middagen ska förpackas och kunna bäras hem i en låda ställs höga krav på konstruktion, funktion, och estetik. Och när budgeten sätter ramen för vad som är möjligt att genomföra, ställs kreativitet och förpackningskunskap på sin spets. Då gäller det att kunna tänka utanför boxen.

I dagarna lanserade ICA Middagslådan, en helt ny satsning som innehåller ingredienser till en lättlagad middag för två personer. Ett matkoncept där det svåra och tidskrävande är förberett och där de sista momenten görs i hemmet. Men arbetet med att ta fram själva lådan har varit en process i sig. Uppdraget ställde höga krav på förpackningslösningen och till slut föll valet på Aviseras idé.

– ICA behövde en kyltålig, stapelbar, hyllanpassad och lätthanterlig förpackning som samtidigt var flexibel och såg tilltalande ut, säger Mariella Lundgren som är marknadschef på Avisera. Det var en spännande utmaning för oss där vi hittade en annorlunda och funktionell lösning som kunde möta alla behov.

Avisera presenterade ett förslag på en neutral låda i kartong med fönster på sidorna. Lådan konstruerades med en snabbotten som gjorde förpackningen kvickare att resa och packa.

– Istället för att trycka budskapen direkt på kartongen, föreslog vi tryckta sleeves. På så sätt gjorde vi det enklare för ICA att variera recepten i Middagslådan efter säsong och kampanj på ett mycket kostnadseffektivt sätt.

Sleeven utformades med ett handtag för att göra Middagslådan lättare att bära med sig hem, samtidigt som maximal exponering säkrades. Fönstren på sidorna gjorde det möjligt för kunderna att se de färska råvarorna.

– Vi är oerhört stolta över att få vara delaktiga i utvecklingen av den här förpackningslösningen tillsammans med ICA, kommenterar Mariella. Speciellt glada är vi över att vi dessutom hittat en lösning som fungerar bra i varje led, från packning till butik och hela vägen hem till tallriken.

ICAs Middagslåda är först i Sverige i sin kategori inom dagligvaruhandeln. Den lanserades i slutet av september och finns idag i åtta olika rätter och hos ICA-handlare runt om i landet.

För mer information, kontakta:
Mariella Lundgren, Marknadschef, Avisera AB, 08-560 250 00 mariella.lundgren@avisera.se

• Livsmedel

• förpackningskoncept
  • butiksemballage
  • livsmedelsbutik
  • förpackning
  • middagslådan
  • livsmedel
  • butik
  • ica
  • förpackningslösning

Avisera AB utvecklar förpackningslösningar med fokus på innovation, design och funktion. Avisera har varit ett klimatneutralt företag sedan 2007 och verkar för minimal miljöpåverkan i alla led. Företaget omsätter 62 miljoner och har sitt säte i Stockholm.