Avjämningen på Kista NOD gick till Avjämningsteknik

NOD - Kista

Atrium Ljungberg har startat byggnationen av en första etapp av Kvarteret NOD – en ny mötesplats för bland annat lärande, forskning och näringsliv i Kista strax norr om Stockholm. Platsen för NOD är strategiskt placerad mellan det äldre och det nya framväxande Kista.

NOD är ett av våra fyra pågående BREEAM-projekt.

DAC

I NOD kommer lärande, akademi, forskning, kultur och näringsliv sammanföras och skapa en öppen, kreativ och dynamisk mötesplats. Syftet med NOD är att utgöra en brygga och katalysator mellan de som bor, besöker och verkar i Kista samt tillföra nya verksamheter till området som kan utvecklas till ledande framtida världsföretag.

Stockholms universitet

Ett tioårigt hyresavtal om 7 100 kvm har tecknats med Stockholms universitet om lokaler i det kommande NOD. I lokalerna ska en av Stockholms universitets största institutioner, Institutionen för data- och systemvetenskap (DSV), bedriva utbildnings- och forskningsverksamhet i en attraktiv miljö. DSV har funnits i Kista sedan 1990 och har idag cirka 200 anställda och cirka 5 000 studenter. Genom etableringen vill DSV stärka samarbetet med viktiga aktörer i regionen och samverkan med det omgivande samhället. De nya lokalerna skapar också nya möjligheter för en modernare undervisning. DSV:s inflyttning kommer att ske i juli 2014.

Utöver lärande och forskning kommer NOD innehålla kontorsmiljöer där ambitionen är att ge plats för små- och medelstora företag inom informations- och kommunikationsteknologi (ICT) och attrahera nya innovativa verksamheter till Kista. Dessutom kommer NOD att bestå av publika ytor med digitalt center, café och restaurang.

Den totala uthyrbara ytan av den beslutade första etappen är 15 000 kvm. Atrium Ljungbergs ambition är att färdigställa hela huset om totalt 25 000 kvm. Investeringen för hela projektet beräknas uppgå till drygt 750 miljoner kronor.

• epsgolv
  • golvuppbyggnad