Bild: Åhlénsanställd deltar i Yrkesdörrenmöte

Inför valdagen: så gör civilsamhället för att lösa integrationen

Vi närmar oss valdag och integrationsfrågan har varit en av de mest debatterade och en av de frågor som vi väljare anser mest angelägen. Dagen före valet bjuder därför ÖppnaDörren och Åhléns in till ett integrationsevent på Åhléns City Stockholm. Där ser vi civilsamhället bidra till att lösa integrationsutmaningen Sverige står inför.

− Aldrig tidigare har integrationsfrågan bedömts av väljarna som så viktig som nu. Vi vet att det är många som vill agera och vara med och bidra till integrationen. Runt Sergels torg rör sig många väljare dagen före valet och därför känns det viktigt att vara just där och möjliggöra för personer med olika bakgrund att träffas, säger Amelie Silfverstolpe, verksamhetsledare för ÖppnaDörren vid Axfoundation.

Genom flera aktiviteter i samarbete med Åhléns City Stockholm kommer etablerade och nya svenskar att mötas för att utbyta erfarenheter och kontakter genom ÖppnaDörrens verksamheter. Möten mellan personer med olika bakgrund är ett effektivt sett att integrerar individer i ett nytt land.

Inbjudan till de olika aktiviteterna gick ut för mindre än en vecka sedan och redan har flera hundra personen visat intresse för att delta.

− Parallellt med politiska beslut är det viktigt att vi som privatpersoner gör vad vi kan och det är ju såklart fantastiskt att se att det finns ett så stort intresse av att dra sitt strå till stacken för att inkludera nya svenskar, fortsätter Amelie Silfverstolpe.

Dagens första aktivitet riktar sig till Åhléns egen personal och inträffar innan varuhuset öppnar. Åhlénsanställda kommer att äta frukost med utlandsfödda med liknande yrkesbakgrund som de själva har genom Yrkesdörren,ett av initiativen inom ÖppnaDörren.

Senare träffas personer med olika bakgrund för att äta lunch tillsammans genom Invitationsdepartementet på Paolo Robertos restaurang Pane Fresco som också bjuder på lunchen.

På eftermiddagen anordnas Kompisfika genom Kompisbyrån som matchar personer med liknande intressen men med olika bakgrund. Fikan kommer äga rum på Sally Voltaire och systrar.

Under eftermiddagen hålls kontinuerligt också aktiviteter genom Svenska med baby på barnavdelningen. Där kommer barn och föräldrar med ursprung från hela världen att leka och sjunga tillsammans i en öppen föräldragrupp.

ÖppnaDörrens samarbete med Åhléns innebär förutom en gemensam ambition om att inspirera allmänheten till integration genom aktiviteter på varuhuset också att anställda på Åhléns sedan den 1 februari får genomföra möten med nya svenskar genom Yrkesdörren på arbetstid. De anställda och kunder uppmuntras också att engagera sig i ÖppnaDörrens övriga initiativ, Invitationsdepartementet, Kompisbyrån och Svenska med baby. Dessutom går överskottet av försäljningen av Åhléns påsar till ÖppnaDörrens arbete.

Närmare 40000 personer har träffats genom ÖppnaDörren sedan start 2015. ÖppnaDörren är ett initiativ av Axfoundation och ett samverkansprojekt mellan fyra ideella verksamheter; Yrkesdörren, Invitationsdepartementet, Kompisbyrån och Svenska med baby. Syftet är att underlätta för etablerade och nya svenskar att mötas på ett enkelt och naturligt sätt, genom att matcha dem för möten, i vardagen med det långsiktiga målet att skynda på utlandsföddas etablering i samhället och på arbetsmarknaden.

Under en treårsperiod med start 2017 är ESF medfinansiär till ÖppnaDörren för att utöka verksamheterna. Målet är att matcha 3 300 nyanlända med etablerade svenskar fram till år 2020.

PROGRAM
Datum: 8 september

8:30 Frukost för Åhléns anställda genom Yrkesdörren
12:00 Lunch med Invitationsdepartementet i samarbete med Pane Fresco.
14:00 Fika med Kompisbyrån i samarbete med Sally Voltaire & systrar.
12:00 Svenska med baby Sång, lek och ansiktsmålning på barnavdelningen.
12:00-15:00 ÖppnaDörren finns i stora entrén med information.