LERNIA VÄLJER QBRANCH SOM NY OUTSOURCINGPARTNER

Pressmeddelande   •   Feb 18, 2014 14:16 CET

Kunskapsföretaget Lernia väljer Qbranch som ny outsourcingpartner. Avtalet, som är baserat på en unik form av relationsbaserat outsourcingkontrakt, löper under tre år. Affären som slutfördes i slutet av december 2013 är en av de största affärerna för Qbranch under föregående år.

Lernia är ett av Sveriges ledande kunskapsföretag med tjänster inom utbildning, bemanning, rekrytering och omställning.

I och med det nya samarbetet med Qbranch centraliseras Lernias tidigare utspridda IT-miljö till Qbranchs datahallar. Qbranch kommer att drifta och förvalta Lernias hela IT-infrastruktur gällande servrar, databaser och systemlösningar samt leverera helpdesk och support på plats. Lernias anställda får samtidigt självservicemöjligheter i Qbranchs kundportal, QNET. Uppdraget innefattar även klienthantering av de över cirka 8000 datorerna i Lernias alla utbildningslokaler samt för de anställda på över 200 lokationer i Sverige.

– Qbranch har stor kännedom om IT-leveranser inom utbildningssektorn. Qbranchs erbjudande med kombinerade molntjänster stod ut i konkurrensen och passar Lernias verksamhet mycket väl. Vårt behov av att ha en kontrollerad klientplattform med effektiv och flexibel logistikhantering var också avgörande i vårt val av ny IT-partner, säger Annika Rydberg, tf. chef operativ effektivitet på Lernia.

I samband med övertagandet moderniserar Qbranch Lernias hela IT-miljö; avseende den centrala server och nätinfrastrukturen samt klienter med nya molnbaserade funktioner i Office 365 och Windows Intune för mobil tillgänglighet för Lernias anställda och elever.

– Vi är mycket stolta att Lernia med sina höga krav på tillgänglighet och modern IT väljer Qbranch som ny samarbetspartner. Vi ingår nu i ett partnerskap och kontrakt inspirerat av Vested-modellen som bygger på parternas gemensamma mål och vägledande principer. Vi ser fram emot denna kommande resa och att tillsammans med Lernia modernisera och effektivisera deras IT på mark och i moln, säger Stefan Kulhanek, Sourcing Sales Director Qbranch Stockholm AB.

För mer information kontakta:

Stefan Kulhanek, Sourcing Sales Director, Qbranch Stockholm AB Tel: 073 – 231 22 09 E-post: stefan.kulhanek@qbranch.se

Mikael Andersson, Presschef Lernia Tel: 072 – 254 60 20 E-post: mikael.andersson@lernia.se

Annika Rydberg, tf. chef operativ effektivitet, Lernia AB Tel: 072 – 254 01 02 E-post: annika.rydberg@lernia.se

Qbranch är ett sourcingföretag med därtill hörande tjänster. Vårt uppdrag är att få kundernas IT att fungera dygnet runt, året om. Qbranch har idag ca 400 medarbetare i Stockholm, Göteborg och Malmö. Qbranch är Sveriges första ISO 20000-certifierade företag. Qbranchs datacenters är laddade med Bra Miljövalsmärkt El i samarbete med GodEl och Svenska Naturskyddsföreningen. Qbranch ägs sedan september 2011 av det europeiska teknikföretaget Imtech.

Kommentarer (0)