Behövs det PA-kompetens inom IT?

När jag började arbeta mer PR var det inte alls självklart att någon som knallat omkring i maktens korridorer och skrivit underlag till politiska utspel skulle passa in på en PR-byrå med fokus på IT, telekom och media.

Men tiderna förändras och på kort tid har gammel-PR genomgått en förändring, kunder efterfrågar kommunikation och i den kommunikationen ingår även frågor som hur får vi ut mest valuta för pengarna i Almedalen? Hur arbetar vi i projekt med skolor och lärare? Hur skapar vi en medvetenhet om IT-säkerhet inom offentlig sektor?

I den nyss publicerade rapporten ”Den offentliga marknaden” framgår det att offentlig sektor under 2011 lade ner 47 miljarder på köp av IT och IT-tjänster. För att förstå vilken enorm summa det handlar om så skull man kunna säga att det är mer än vad hela rättsväsendet kostar, det är till och med mer än statens kostnad för försvar och samhällskrisberedskap, man skulle kunna säga att prislappen närmar sig statens utgifter för utbildning och universitetsforskning.

Med alla innovationer inom IT bör staten på sikt kunna sänka sina IT-kostnader. Det ser väldigt olika ut inom kommuner och landsting med IT-kunskaperna bland beställarorganisationerna och det finns en enorm potential, tänk bara på alla möjligheter som finns i molnbaserade tjänster som många i dag inte vågar använda av rädsla för att IT-säkerheten skulle kunna vara hotad. Istället fortsätter man att satsa på infrastruktur som i många fall kommer att vara uttjänt eller omodern inom kort.

Vi märker att allt fler av våra kunder frågar efter Public Affairs-kompetens och erfarenhet. Därför följer vi utvecklingen inom offentlig sektor och tar del av deras utmaningar. Axicom vill vara en kommunikativ resurs när det kommer till framtidens IT-satsningar och vi vill kunna vara behjälpliga när företag inom IT och telekom ska kommunicera med denna betydelsefulla sektor. Vi tror att både företag och stat gynnas av kloka investeringar och att bra information lägger grunden till just detta.

/Laura Luna

• PR, kommunikation