Dags för IT att lära sig tala affär

Du sitter kanske på IT-avdelningen inom detaljhandeln, på en bank, eller inom landstinget. Du ansvarar för det som hela verksamheten vilar på. Jag menar sådant som faktiskt får hela verksamheten att stanna upp om det inte fungerar. Sådant som kan vara skillnaden mellan människors liv eller död, företagens ekonomiska framgång eller fall. Ändå anses din verksamhet vara en kostnadspost snarare än ett konkurrensmedel, och sitter du i ledningsgruppen är du en av de få med det privilegiet bland dina branschkollegor.

IDC menar i sin prognos för 2014 att affärssidan i allt högre utsträckning tar IT-beslut som traditionellt hört till IT-avdelningens ansvarsområde. Analyshuset räknar med att hela 60 procent av IT-besluten kommer att ägas av affärssidan. Inte helt förvånande med tanke på att teknik numera säljs som funktion, oftast via molnet. I sin bok”The CIO Paradox: Battling the contradiction of IT leadership”, talar Martha Heller om teknologi-produktifiering, dvs. att allt fler affärsmodeller fokuserar på att leverera tjänster via innovativa tekniska kanaler. Det handlar till exempel om banker eller butiker som flyttar ut sin verksamhet till nätet eller sjukhus som erbjuder s.k. telemedicin där såväl diagnostisering som medicinering sker på distans.

Kort kan man konstatera att IT inte kommer att minska i betydelse men att det finns tendenser till ett ”ägarbyte” av frågorna.  Så hur ser du till att fortsätta att vara relevant och öka din medverkan i din verksamhets framgångar?

Det finns naturligtvis många parametrar att ta ställning till, men en väsentlig sådan är din förmåga att kommunicera utifrån ett affärsperspektiv snarare än ett teknikperspektiv. Det första du därför bör göra är att få en glasklar bild av verksamhetens mål och problembild. Redan här börjar utmaningen. För dig som inte sitter i ledningsgruppen kan den här typen av information vara svår att ta reda på. Alltför ofta får verksamheten utanför ledningsgruppen som bäst summarisk information om vart bolaget är på väg. Våga ställa frågan och nöj dig inte med knapphändiga svar. Ju tydligare bild du har, desto större är din chans att nå framgång. Om du redan sitter på dessa insikter, är det dags att fråga sig hur du stödjer detta med tekniken.

Så, nu sitter du på kunskap om utmaningarna och du vet vad IT-avdelningens bidrag till dessa ser ut, då är det bara att skaffa medel. Det är här det ofta brister. Du går in och begär budget för en uppgradering av ert affärsstödssystem. Du presenterar ditt case, jämför konkurrerande leverantörer och deras erbjudande, lägger stor möda på att minutiöst kolla specifikationer och konsultkompetens. Men ledningen säger nej och du är besviken.

Din framgång bygger på att få ledningen att förstå. De måste tydligt se hur ditt förslag direkt kopplar till det som är deras top of mind, dvs. affärsmålen. Är den investering du föreslår det som ska få bolaget att få ett försprång framför sina konkurrenter, kommer den att öka ert resultat, kommer den att få aktiemarknaden att rusa?

Om du verkligen vill visa ditt och IT-avdelningens värde måste du ta ägande över andra sidan av resultaträkningen, du måste bli en möjliggörare för ökade intäkter snarare än att ständigt vara den som reducerar kostnadsmassan. Och du måste kunna formulera detta. Du måste börja förstå och tala affär snarare än teknik. Ditt språkbruk behöver anpassas till dem som uppfattar teknik som rena kinesiskan. ”Jag anser att vi behöver uppgradera våra system så att vi ökar upptiden och säkerheten” kan kanske omformuleras till ”Vi kan attrahera helt nya marknadssegment och därmed öka våra intäkter genom att visa användarna att vår tjänst garanterar bästa service och trygghet”. Begrepp som marknadsandelar, intäktshöjning, konkurrensfördelar etc. måste ersätta hybridmoln, virtualisering och big data. Morgondagens IT-ledare behöver kunna formulera sin tekniska vision i affärstermer. Det är bara då man har en chans att lyfta rollen till den plats där den förtjänar att vara – som central drivkraft bakom verksamhetens framgångar.

• cio
  • it chef