​Frankfurtsintryck

Mellan onsdag och fredag bevistade vi alltså bokmässan i Frankfurt, en helt annan upplevelse än Göteborgsmässan. Läsare på jakt efter bokfynd har knappast något här att göra, men det är ett schlaraffenland för oss i branschen (om man gillar öl och fläsk är det också ett plus). Att sammanfatta allt som sades, diskuterades och koms fram till (eller inte) under de här dagarna är ett hästjobb, och det lämnar vi gladeligen åt andra – se länkar nedan. Men ett par intryck som gäller e-boksbranschen vill vi dela med oss av.

E-böcker och andra digitaliseringsfrågor är nu nästan huvudämnet på världens största mässa för bokbranschen. Det är inte längre frågan om att då och då skjuta in ett seminarium om det – stora delar av mässan är helt och hållet tillägnat ämnet, och då handlar det långtifrån bara om läsplattor och flashiga appar utan om hela kedjan – från rättigheter och produktionssätt till prissättning och affärsmodeller till nya sätt att läsa och interagera med kunderna. Några färdiga svar har givetvis ingen än så länge, men det känns som om många stora förlag utgår från att den digitala revolutionen går ut på mycket mer än bara att släppa sina böcker i en e-boksversion också.

Läsplattor och tablets. Om någon tvivlade på deras genomslag – alla har en iPad under armen, utom de som redan börjat göra plats för någon av de många kommande androidversionerna (som vi skymtade flera stycken även om de inte officiellt släppts än). Av de nya apparater vi fick fingra på imponerade framför allt AcersLumiread, Sonys nya läsplattor, och Pocketbooks 701 – en budgetvariant av androidtablet som enligt uppgift kommer att bli mycket prisvärd när den släpps inom en snar framtid. Även Entourage Edge Pocket är en intressant lösning – lite klumpig, men de många specialfunktioner de byggt in i den (som bl a gör det möjligt att länka ihop alla böcker, antingen med varandra eller med internetsidor el dyl) är väldigt intressanta.

Enhanced e-books var ett annat honnörsord. När nu alla fått en multimediaapparat i fickan vill man förstås passa på att göra något speciellt med den, och många diskuterade möjligheterna till detta; bädda in film, länkar, spel och annat i boken. Samtidigt som entusiasmen över vad man kan göra var hög passade dock många också på att påpeka att man bör tänka efter både en och tre gånger innan man hoppar; detta är något som måste planeras in redan från början, göras till en integrerad del i boken snarare än en billig gimmick, och detta är något som kräver både ett nytt sätt att arbeta och helt andra kostnader; är det värt det? Än så länge har ingen gjort några storvinster på det – dataspelsbranschen givetvis undantagen, säger någon.

DRM är förstås en fråga många vill tala tyst om och andra inte vill tala om alls. Men till er som törsta efter lösningar för t ex iPhone och Android; håll ut, ni är inte ensamma, och det jobbas mycket på det. (Tillsvidare fungerar givetvis alla våra vattenmärkta böcker utmärkt på både iPhone, iPad och Android.)

Litteraturen pratades det faktiskt också om, tro’t eller ej. Vad händer med litteraturen när den blir digital – hur påverkas själva texten? Det spekuleras i novellens och följetongens återkomst, i kollektivt skrivande, i twitteratur och cyberatur, i gränsöverskridande i ordets alla bemärkelser – att årets temaland var Argentina, tills relativt nyligen en diktatur där böcker fortfarande är en lyxvara, nämndes ofta som ett exempel på hur digital litteratur har spridningsmöjligheter som fysisk saknar.

I ett hörn stod förstås även Google Books i sitt moln och log hemlighetsfullt.

Själva tog vi också många intressanta kontakter som förhoppningsvis kommer att ge resultat framöver – mer information kommer.

Soundbites från Frankfurt:

”The Frankfurt Book Fair: where technology meets reality!” – Ralph Möllers från Book2Look när mässans brist på WiFi stoppade hans föredrag, som låg därute i molnet.

”A book is not an object, it’s an experience – it happens in your head, it happens in your heart. What we really need to think about is what it is we’re so keen to protect.” – Chris Meade, futureofthebook.org

”I found myself buying a book while sitting on the toilet at midnight!” – Chris Meade igen; vilken bok det gällde framgick ej.

”Vi som förlag måste kunna spela på många olika klaviaturer för våra kunder.” – Robert Höllein, buchbuecher.de, om vikten av att vara flexibel när det gäller e-boksplattformar och format.

”Vi går från print-on-demand till publish-on-demand.” – Katrin Siems, Walter de Gruyter förlag.

”The idea that e-books should be free or $0.99 comes from the concept that we are not adding any value. Book publishing isn’t book printing, let’s be really clear about that: if you think all publishers do is print, you have a problem.” – Dominique Raccah, Sourcebooks

”Are publishers ready to make movies?” Alex von Rosenberg, förlagskonsult, om enhanced e-books

”Electronics has the potential to free literature. It’s easy to block physical products, but now literature can go viral.” – Jörg Hotter, BlackBetty.

Länkar till andra läsvärda rapporter:

Teleread: Who controls the e-book business?

AFP: ‘Enhanced ebooks’ take world’s biggest book fair by storm

Futurebook: Tools of Change 2010: where the buzz is, The enhanced e-book in the room, The view from Frankfurt: who controls the ebook business?

Publishers Weekly: Buchmesse 2010 eBook Roundup

Svensk Bokhandel: Branscherna som ska hjälpa bokbranschen