Fightas för rätt fokus

iProfil: Desirée Söderberg är projektledare ut i fingerspetsarna. Hennes specialitet, efter flera branschbyten, är att ta fighten att föra verksamhetens talan i förändringstider.

Desirée har aldrig riktigt haft en specialinriktning på det hon arbetar med. Att vara en udda fågel i en komplex verksamhet har nämligen blivit hennes styrka.

Det är genom att komma utifrån och byta bransch som hon behållit passionen och hängivenheten. Inte för att Desirée skulle uttrycka sig så om sig själv – hon ger ett ödmjukt intryck, nära till självdistans och humor. Men som van projektledare i de mest skilda sammanhang kan hon med fräscha ögon, ständig nyfikenhet och engagemang betrakta verksamhetens villkor.

Sedan början av året är hon konsult på B3IT Healthcare och jobbar på Kansliet för nationella kvalitetsregister. Ett arbete som bland annat ska leda till att redan insamlad kunskap ska tillämpas i nya sammanhang som grund för förbättringsarbete. Att hon för bara några år sedan var på Sveriges radios utvecklingsenhet och i början av sin karriär arbetade för att sänka svenska företags energianvändning blir inte så märkligt när Desirée skissar den röda tråd som följt hennes yrkesliv.

– Genom att komma utifrån har det blivit naturligt för mig att fokusera på användarna. I alla projekt jag arbetat med.

När Desirée dimper ned i ett nytt sammanhang står alltså verksamheten i centrum. Hur den fungerar och inte fungerar. Hur det är för människorna som arbetar där. Det har lett till arbetsuppgifter med förändringsledning – långt innan detta var ett etablerat begrepp.

– Kunskapen att arbeta med det har för mig snarare handlat om erfarenhet och trial and error än akademiska poäng, säger Desirée enkelt.

– Med förändringsledning följer kravställning. Det är viktigt att inte bara att ställa krav – och ställa rätt krav! – utan också att vara beredd att följa de förändringar som det nya sedan medför.

Bra kravställning är a och o för att förändringar ska bli fruktbara. Men verksamheten får således heller inte glömma sin egen roll när leveranser är gjorda och förändringar ska sättas i verket, är Desirées slutsats. För hon vet hur det kan vara. Hon har inte bara sett flera olika branscher utan också arbetat på båda sidor av beställar- och utförarleden.

– Nu är jag konsult igen. Jag tror det är bra i mitt jobb att ibland vara anställd, ibland konsult. Att hoppa mellan perspektiven. Det ger hela tiden en medvetenhet om hur det är att vara ’på andra sidan’, hur den andra parten resonerar och tänker. Både som beställare och utförare.

– Sedan är jag en praktiker. Ju mer teoretisk omgivningen är desto mer praktisk blir jag. Jag ser till att avsluta saker.

Desirée vill inte bara vara den som hittar på och skådar förändringsledningens möjligheter i teorin. Hon vill fullfölja och finnas med hela vägen fram.

Första gången hon hamnade inom vården var på Sjukvårdsrådgivningen 2009, nuvarande Inera. Då handlade det först om e-recept med fokus på en makuleringstjänst, senare om upphandlingar av drift- och förvaltningstjänster samt med ett pilotprojekt, kring trepartstolkning mellan svenska och somaliska/arabiska vid sjukvårdsrådgivning; en tjänst som alltjämt finns och som nu är under utbyggnad.

Det där med att arbeta med pilotprojekt är inte främmande för Desirée. Redan när hon arbetade med energieffektivisering innebar det att kasta sig ut i ett arbete där nya regeringsmedel finansierade en verksamhet som inte hade etablerade former. Och när det gäller it hör Desirée till veteranerna. Därför fanns Desirée med både i it-bubblans verkliga prestigesammanhang, som på Ikon medialab med Johan Straal von Holstein där hon arbetade med e-handel innan det fanns och sedan som förändringsledare på Biner consulting. Däremellan arbetade hon med att lösa frågor om analoga system kontra digitala på Sveriges Radio.

– Jag har arbetat inom it-branschen i 25 år. Utan teknisk bakgrund. Utan att ”kunna”. Jag har nog varit lite udda hela tiden…

ANNA HAGNELL
anna.hagnell@b3ithealthcare.se

Kontakta konsult Desirée Söderberg:
desiree.soderberg@b3it.se

FAKTA Desirée Söderberg
Ålder: 51 år
Bor: Stockholm, född i Karlskoga
Familj: Två tonårsdöttrar
På B3IT Healtcare: Sedan februari. Arbetar huvudsakligen som konsult för Nationella kvalitetsregistren
Utbildning: Samhällsekonom med nationalekonomi och statistik som huvudämnen
Fritid: Aktiv tillsammans med aktiva barnen, vid en stund bara för sig går Desirée gärna ut i skogen
Det visste du inte om Desirée: Är utbildad kock!

• nationella kvalitetsregister
  • inera