M2M-konferens visar "Internet on everything"

Tisdagen den 18 juni genomfördes den årliga konferensen M2M For Real med 130 deltagare under ledning av Magnus Melander från B3IT. Under dagen hölls ett "casemaraton" där flera företag berättade om sina olika lösningar för att förverkliga visionen om "Internet on everything".

Vill du veta mera om de olika lösningarna är du välkommen att läsa tidningen mobil.se:s sammanfattning av företagens presentationer bland vilka kan nämnas:

- Prisbelönta RoadRoid som kartlägger vägskador i en Android-app
- Självdiagnostik av medicinering för Parkinson-patienter via Ipad
- Uppkopplade interaktiva utomhusskärmar
- Övervakning av infrastruktur i kommuner, t ex trafikljus och gatubelysning
- M2M höjer värdet på Volvobilar med Volvo On Call
- Lägre energiförbrukning i lägenheter med M2M

Magnus Melander som var moderator under M2M For Real är även vd för B3IT Connect Compute. På seminariet berättade han om erfarenheterna av en dynamisk parkeringslösning som redan har testats i Los Angeles på 10 000 parkeringsplatser. Lösningen heter dynamIQparking och har tagits fram av B3IT:s samarbetspartner, det amerikanska företaget Streetline.

- I grund och botten är detta en klassisk M2M-lösning säger Magnus. Man samlar in aktuella data från alla anslutna parkeringsplatser, bearbetar den och distribuerar ut materialet. Via en app i mobilen kan användarna ta del av informationen i realtid, och enkelt hitta närmaste lediga parkeringsplats.

- Det här är M2M i ett nötskal. Lösningen har lett till att folk som använder tjänsten lägger 41 procent mindre tid på att leta efter en ledig p-plats och att körsträckan förkortas med 25 procent, vilket minskar både utsläpp och bilköer, sade Magnus Melander.

• Datorer, datateknik, programvaror

• it-konsult
  • m2m
  • internet

Om B3IT

B3IT startade 2003 med ambitionen att bli Sveriges bästa IT-konsultbolag. Med en tydlig satsning på seniora konsulter inom IT och management har vi vuxit raskt med fokus på marknadens mest krävande kunder och erbjuder konsulttjänster inom kompetensområden som IT Management, Systemutveckling, Databas, Telekom, Mobilitet, Healthcare, Infrastruktur, Test- och Kvalitetsledning samt M2M.

B3IT verkar antingen under eget projektansvar eller som lednings- eller expertförstärkning i uppdragsgivarens organisation. För varje projekt som genomförs skapas bevis för att B3IT har hittat fram till en effektiv arbetsmodell, som ger snabba och tydliga resultat för både verksamhet och IT.

B3IT har 190 anställda och omsatte 201 miljoner kronor under det senaste verksamhetsåret. Kontor finns i Stockholm, Borlänge, Sundsvall, Göteborg, Malmö och Örebro. För mer information, vänligen besök: www.b3it.se