Babs Paylinks kassa först med Swedbanks och sparbankernas nya Swish-funktion

Pressmeddelande   •   Nov 01, 2016 09:18 CET

Betaltjänsten Swish växer i popularitet hos både handlare och privatpersoner. Nu gör Babs Paylink vardagen enklare för företag som vill ta betalt med Swish genom att lansera en unik funktion: automatiska betalningsbekräftelser direkt i kassan.

Underlättar för både säljare och kund

Hittills har säljaren behövt kontrollera alla Swish-köp manuellt genom att logga in i internet- eller mobilbanken och kontrollera sitt Swish-konto – alternativt be kunden att visa upp sin bekräftelse på transaktionen. Efter den 1 november 2016 är det inte längre nödvändigt. Då lanserar Babs Paylink tillsammans med Swedbank och sparbankerna en helt ny funktion som ger säljaren automatiska betalningsbekräftelser direkt i kassan. Babs Paylinks molnbaserade kassa Slimcash blir först på marknaden med denna nyhet.

– Vi är jätteglada över att Swedbank har valt oss som första partner för lansering av den nya funktionen. Att få betalningsbekräftelser för Swish i realtid är något som flera av våra företagskunder har efterfrågat. Kombinerat med tjänsten för digitala kvitton som redan finns i Slimcash kan de nu ge sina kunder en helt digital upplevelse, säger Johannes Reichhuber, affärsutvecklingschef på Babs Paylink.

Hur fungerar det?

Säljaren registrerar köpet i kassan och väljer Swish som betalsätt. När betalningen är klar känner Slimcash av det och visar en bekräftelse på beloppet tillsammans med de fyra sista siffrorna i kundens mobilnummer. Om flera kunder swishar samtidigt skapas en lista över alla betalningar. Med hjälp av beloppen och mobilnumren kan säljaren enkelt para ihop dem med rätt kund. Genom dessa förenklingar blir Swish-betalningar lika smidiga att ta emot som kortbetalningar.

Med tilläggstjänsten Digitala kvitton kan säljaren dessutom skicka sms-kvitto till samma nummer som användes vid betalningen med bara ett knapptryck.

Guldsmeden Nathalie Andersson, alias Feministsmeden, har varit pilotkund under hösten:

– Min kassa har blivit superbra med den nya funktionen. Innan brukade jag be att få titta på kundens mobil för att kontrollera att betalningen har gått igenom. Nu känner systemet automatiskt av när en Swish-betalning kommer in på mitt konto. Då bekräftar jag bara att beloppet stämmer, sedan skickar jag ett digitalt kvitto till kunden utan att ens behöva fråga om telefonnumret. Supersmidigt!

Slimcash – en kassa för små och nystartade företag

Slimcash är ett enkelt molnbaserat kassasystem för surfplattor som levereras tillsammans med en trådlös kortterminal. En virtuell skattebox ingår. Kassan klarar betalningar med kort, kontanter och Swish. Kortterminalen kommunicerar med kassan via wifi. Babs Paylink rekommenderar Slimcash som en mobil, lättanvänd och kostnadseffektiv allt-i-ett-lösning för mindre företag, föreningar och organisationer. Läs mer här: www.babspaylink.se/slimcash

Swish på stark framväxt

Swish har idag drygt 4,8 miljoner användare, en siffra som ökade med 100 000 bara under september månad. Andreas Theorell, produktchef Swish för företag på Swedbank bekräftar den växande trenden:

– Då Swish de senaste åren har haft en fantastisk tillväxt om drygt 100 000 nya användare per månad ökar naturligtvis efterfrågan från användarna att kunna betala med Swish även i butik. I takt med att kontantanvändandet minskar uppstår fler situationer i vardagen där Swish är ett bra betalsätt. Våra företags- och föreningskunder har också uttryckt önskemål om att smidigare kunna verifiera mottagna Swish-betalningar. Därför har vi tagit fram ett systemgränssnitt (API) som möjliggör detta. Babs Paylink har paketerat funktionaliteten i sin Slimcash så att det blir enkelt och smidigt för dig som handlare.

Fotnot: Företag som vill nyttja funktionen behöver ha avtal med Swedbank och sparbankerna om tjänsten Swish för företag.

Babs Paylink tillhandahåller säkra och effektiva betallösningar. Vi är marknadsledande i Sverige inom tjänster och hårdvara för kortbetalning och erbjuder tre huvudsakliga tjänster; kassakopplade kortterminaler, fristående kortterminaler och betalväxel för e-handel. Läs mer på babspaylink.se

Kommentarer (6)

Låter riktigt smidigt! Swish kommer helt klart bli en viktig betalningsmetod för handlare framöver.

- Etrender.se - 2016-11-01 16:01 CET

Betalningsmetoden swish kommer ha ett stort bidrag till att vi mindre och mindre använder oss av kontanter. Ska bli spännande att följa utveckligen med nya smarta betalningsmetoder.

- Jonathan gustafsson - 2017-10-09 12:29 CEST

Mycket kul att läsa den här artikeln med tanke på hur det ser ut idag! Mycket kan hända på två år och swish är nu en av dom främsta betalningsmetoderna! Ska bli spännande att se hur det utvecklas i framtiden.

- Robot Karlsson - 2018-07-17 17:04 CEST

Swish har växit så det knakar och jag hoppas mer och mer webbshoppar börjar med det för det är så smidigt och snabbt vilket båda vinner på hemsidan och kunden.

- Bra Trädgård - 2018-08-04 12:49 CEST

- Bra Trädgård - 2018-08-04 12:50 CEST

Swish för företag har iafall ökat generellt vilket är positivt.

- Bra Trädgård - 2018-08-04 12:53 CEST