​Dagerman, dans och ekonomi för 12-åringar på Backa Teater i höst

​Dagerman, dans och ekonomi för 12-åringar på Backa Teater i höst

Nypremiär av hyllad Dagermantolkning, dokufiktiv dansföreställning och ekonomi för 12-åringar utgör hösten på Backa Teater.

Först ut är nypremiären av Mattias Anderssons hyllade Skuggorna av Mart. En pjäs fritt efter Stig Dagermans Skuggan av Mart som hade urpremiär i mars i år. Föreställningen spelas under Göteborgs Dans & Teater Festival och fortsätter sedan under hösten.

Den 20 oktober är det premiär för Tove Sahlins DNA – Dansa Nära Anhörig och i december Vad vi pratar om när vi pratar om ekonomi i regi av Anja Suša.

Biljetter till samtliga pjäser släpps på onsdag 25 april.

DNA – DANSA NÄRA ANHÖRIG

Tove Sahlin gör dokufiktiv dansföreställning med fyra duetter mellan barn och deras mödrar. Fyra skådespelare och deras mammor på scenen i en föreställning om avstånd och närhet.

- Det känns spännande att låta mammor berätta om dilemman, farhågor, hinder. Att påstå att vi är varandras nära anhöriga är för vissa givet och för andra en kamp. Relationen mamma-barn är i ständig rörelse under livet, den krackelerar och omformuleras, säger Tove Sahlin.

Fyra mammor får berätta om sina liv, fyra barn får förhålla sig och lyssna och dansa med. Dansa Nära Anhörig är ett försök att bjuda upp igen. Det är en föreställning om avstånd, närhet, mat, gränslös kärlek, sorg, förlust och omstart. Urkraft och en massa mod.

DNA – Dansa Nära Anhörig skapas för Backa Teater av koreografen Tove Sahlin/Shake it Collaborations i nära samarbete med text- och ljudkonstnären och radioproducenten Malin Holgersson. Musik av Malin Dahlström från Niki and the Dove och scenografi, kostym och ljus av konstnären Josefin Hinders.

"Jag tänker att jag finns fortfarande, att jag lever. Att det finns någon som kallar mig mamma, det betyder att det är någon som älskar mig."

Urpremiär 20 oktober 2018
Från 15 år

VAD VI PRATAR OM NÄR VI PRATAR OM EKONOMI

Anja Suša återkommer till Backa Teater. Den här gången med en dramatisering av boken Talking about the Economy with my daughter. En crash course i världsekonomi, för barn.

- En viktig funktion hos en teater för unga är att inspirera till kritiskt tänkande om världen, samt att bjuda in unga människor att alltid kämpa för en bättre framtid för mänskligheten. Detta har alltid varit viktigt på Backa Teater, så jag kan inte tänka mig en bättre plats att iscensätta den här texten, säger Anja Suša.

Världsekonomi, cash flow och reporänta i en föreställning från 12 år. Låter det för svårt? Tråkigt? Inte enligt Yanis Varoufakis som har skrivit boken Talking to my daughter about the economy. I en ambition att få unga att tro på sin förmåga att göra skillnad och tänka fram nya sätt att bygga samhället på förklarar han hur världsekonomin fungerar, på ett sätt som de allra flesta kan förstå.

Anja Suša gör en myllrande föreställning om makt, pengar och skulder. Ett slags demokratisering av det ekonomiska samtalet, inspirerad av den omtalade boken. Det är en odyssé genom mänsklighetens ekonomiska historia, och ett tillgängliggörande av det diffusa begrepp som vi ofta överlämnar åt ekonomerna.

Anja Suša är prisbelönt regissör verksam i hela Europa. Hon har tidigare regisserat 5boys.com och Ungdomen är deras sjukdom på Backa Teater.

Urpremiär 5 december 2018
Från 12 år