Formstark scenkonst om identitetsskapande i en självupptagen värld

Formstark scenkonst om identitetsskapande i en självupptagen värld

Backa Teater krockar Parsifalmyten från 1200-talet med konst som skapas här och nu. Filosofi möter discopop och blir ett äventyr att gå vilse i när Lina Ekdahls pjäs Parzival möter Anders Paulins regi.

I höstens stora urpremiär Parzival får du chansen att svepas med in i en annan värld, som likt ett tv-spel leder in i ytterligare en, och en till efter det. Det är ett konstverk i ständig förändring.
Parzival är Anders Paulins Backa Teater-debut och det är första gången som han regisserar för en tonårspublik.

– Självklart finns det skillnader mellan en ungdomspublik och en vuxen publik. Men jag behåller mitt sätt att tänka när det gäller scenkonst. Det blir en lite annan inramning bara. Det finns en fördel med att ungdomar inte redan vet hur teater ska se ut, säger Anders Paulin, regissör.

Parzival är en tonåring utan varken en bild av sig själv eller en egen identitet. Hen har levt med sin överbeskyddande mamma, har aldrig träffat andra människor och vet inte ens sitt eget namn. När Parzival plötsligt möter omvärlden blir hen både förvirrad och förförd. Allt är nytt, och så svårt att greppa. Om hela din värld varit fylld av dig, vem är du då när du plötsligt möter en annan människa?

– Jag är fascinerad av det vi som människor inte kan förstå, och att visa upp det är en av teaterns viktigaste uppgifter. Ensemblen som står på scen har inte alla svar, utan undersöker tillsammans med publiken. Olika tolkningar kan finnas på samma gång, säger Anders Paulin.

Den hyllade poeten Lina Ekdahl har skrivit texterna och tagit med den medeltida myten om Parzival, en ung person som söker efter sig själv bland riddare, svärd och absurda situationer, in i teatervärldens nutid. Resultatet blev ett stilsäkert manus med flera musikalsånger.
Musiken är skriven av Göteborgsmusikerna Isak Eldh och Magnus Haglund i The Marble Fauns, och scenkonstkompaniet Sutoda står för ljus, scenografi och kostym.

Anders Paulin har regisserat på bland annat Dramaten, Malmö Dramatiska Teater, och Skogen i Göteborg. Han har även lång erfarenhet av att arbeta utomlands, som på Deutsches Schauspielhauls i Hamburg och Det Kongelige Teater i Köpenhamn.
Parzival spelas från 13 år och är Anders Paulins första föreställning på Backa Teater.
Urpremiär 27 september 2014 Backa Teater

av Lina Ekdahl, fritt baserad på Wolfram von Eschenbachs verk
Bearbetning: Anders Paulin
Regi: Anders Paulin