Lille Kung Mattias till Washington

Lille Kung Mattias till Washington

Lille Kung Mattias som hade premiär 2009 på Backa Teater har blivit inbjuden till den prestigefyllda teaterfestivalen Nordic Cool på The Kennedy Center i Washington i februari. I samband med detta gör vi en efterfrågad nypremiär på Backa Teater.

Föreställningen är baserad på barnboksklassikern Lille Kung Mattias från 1923 av Janusz Korczak. I Backa Teaters uppsättning från 2009, bearbetad och regisserad av Mattias Andersson, drivs skådespelarna från scenen och barnen i publiken tar över.

-Det är fantastiskt roligt att ha blivit inbjuden till Nordic Cool tillsammans med ensemblen. Det ska också bli väldigt intressant att se hur denna publikinteraktivitet och försök att genomföra demokratiska processer på scen kommer att tas emot av en amerikansk publik, säger Mattias Andersson, regissör och konstnärlig ledare på Backa Teater.

Lille Kung Mattias blev en stor publik- och kritikersuccé och tilldelades Svenska Teaterkritikers teaterpris för bästa barn- och ungdomsföreställning 2009.

För mer information & intervjuer kontakta:

Frida Hallberg
frida.hallberg@stadsteatern.goteborg.se