Våld och identitet på Backa Teater i höst

Våld och identitet på Backa Teater i höst

En föreställning om det mest personliga som finns inleder säsongen på Backa Teater. Dessutom presenterar vi A Clockwork Orange i Backaformat.

– Vi hoppas med dessa två föreställningar kunna fortsätta undersöka vår samtid tillsammans med den unga publiken. Identitet, makt och våld känns som oerhört relevanta startpunkter för ett samtal om Göteborg och världen idag. Samtidigt hoppas vi kunna ge detta samtal en attraktiv scenisk form som visar vår gemensamma verklighet i ett nytt och överraskande sken, säger Mattias Andersson, konstnärlig ledare på Backa Teater.

Pjäserna i korthet

Namn:

Utifrån det till synes enkla temat namn bygger Malin Holgersson en föreställning om både identitet och maktstrukturer. Malin har i intervjuer med 8-åringar märkt att ett namn kan vara allt annat än enkelt. Alla förhåller sig till sina namn på olika sätt, och många vill gärna byta namn.

– När människor hör ett namn har de flesta ett batteri av fördomar om vem och hur den personen är. Barn är inte fria från det, men jag trodde inte att samhällets maktordningar präglar barnen så tydligt, så tidigt. Det som är tacksamt med temat namn är att det är enkelt och komplicerat på samma gång. Alla förstår och väldigt snabbt har du något att prata om. Och med hjälp av just enkelheten i det går det att ta upp stora och svåra frågor: om hur det är att vara människa, säger Malin Holgersson.

Malin Holgersson är skribent, konstnär och radioproducent. Malin har tidigare gjort föreställningarna Krimradio (Backa Teater 2012-2013) och Vem bestämmer över Angered? (Angereds Teater 2014). Malin har även gjort ljuddesign till konstgruppen Fuls antinationalistiska kabaré Europa Europa som turnerade i Sverige sommaren 2014 tillsammans med The Knife, samt gör podcasten Nyfiken Brun tillsammans med Iki Gonzalez Magnusson.

Från: 7 år
Urpremiär: 25 september
Av och regi: Malin Holgersson
Scenografi: Linda Wallgren
Koreografi: Iki Gonzalez Magnusson

A Clockwork Orange

Den kultförklarade berättelsen om Alex och hans böjelser för njutningsfyllt ultravåld blir omstöpt i Backa Teater-form. Nu handlar det om tjejer som slår. En föreställning om våld och om människans fria vilja. Autentiska fall från vår samtid gör allt verkligt.

A Clockwork Orange är en allegori över människans fria vilja. Alla väljer själva vilka vi vill bli. Vi som vuxna kan ha de bästa ambitioner i världen, men är det rätt att tvinga någon att bli god? säger Tereza Andersson, regissör.

Backa Teaters version av A Clockwork Orange blir en korsning mellan Anthony Burgess originalmanus, Stanley Kubricks kultfilm och dokumentära berättelser om tjejer som misshandlar.

Tereza Andersson är utbildad på Dramatiska Institutet 1998-2002. Hon har sedan dess arbetat på bl.a. Östgötateatern, Riksteatern, Teater Västmanland, Länsteatern Örebro och Regionteater Väst. Tereza regisserade föreställningen Blästrad som gästspelade på Backa Teater 2007, en föreställning om våldet som utlevelsekick. A Clockwork Orange är Terezas första produktion på Backa Teater.

Från: 13 år
Urpremiär: 6 november
Av: Anthony Burgess
Regi: Tereza Andersson
Bearbetning: Tereza Andersson
Översättning: Stefan Åkesson
Scenografi: Sven Dahlberg
Kompositör: Dan Andersson

Stora planer inför våren 2016

Till våren kommer Backa Teaters nästa storsatsning: Mattias Anderssson, konstnärlig ledare, regisserar ett nytt verk som involverar hela teaterns ensemble.

Hanna Johansson
031 – 708 70 06 / 0768 – 43 02 06