Bactiguard donerar 50 000 katetrar till Libyen

Det svenska medcinteknikbolaget Bactiguard har donerat 50 000 katetrar, till ett värde av fem miljoner svenska kronor, som levererades direkt till Libyens hälsominster under en svensk delegationsresa till Tripoli förra veckan. Vd och ägare av Bactiguard, Christian Kinch, var själv på plats i Tripoli och Benghazi för att besöka de sjukhus som ska ta emot Bactiguards katetrar. I Libyen finns cirka 50 000 personer i behov av sjukvård med kroniska skador efter inbördeskriget som startade 17 februari 2011.

"Det var sorgligt att se hur illa ställt det är på sjukhusen i Libyen där det råder brist på i stort sett allt. Jag hoppas verkligen att vår donation ska komma till de behövande, men hoppas också att fler företag kan göra som oss på Bactiguard då behovet av hjälp är enormt" säger Christian Kinch.

Tisdagen den 3e april anlände katetrarna med flyg till Tripoli och Benghazi och kommer att fördelas över hela landet under nästa vecka.

Delegationsresan till Libyen leddes av statssekretare Gunnar Oom och Sveriges ambassadör i Libyen, Jan Thesleff. En mini-dokumentär gjordes under resan av Linda Nyberg, PR- och kommunikationsdirektör på Bactiguard och filmare var Kristjan Sigurjonsson. Filmen finns på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=YVd3vEWgIq4

Bildtext: Ambassadör Jan Thesleff, Christian Kinch, CEO Bactiguard, Libyens hälsominister Mrs Fatma al-Hamroush och statssekreterare Gunnar Oom.