Vatten på landet – avlopp och hälsoskydd med ett sinande grundvatten

Pressmeddelande   •   Jun 18, 2019 11:30 CEST

Grävd brunn som riskerar att sina.

Många på landet har brunnar som riskerar att sina eller att få saltvatteninträngning under sommaren. Det har blivit ett allt större problem med de klimatförändringar med torra och långa somrar som följd. Kanske tar vattnet slut eller så blir det odrickbart.

För 50 år sedan utvecklades markbaserad teknik som lade grunden för ett skydd av lokalt grundvatten från att förorenas av avloppsvatten från närliggande bostäder. Att infiltrera genom marken eller i en anlagd markbädd är det effektivaste sättet att rena vattnet från de bakterier som kommer från spillvatten. Främst vatten från WC, men även vatten från dusch och tvätt innehåller bakterier som kan göra oss sjuka. Grundvattnet måste skyddas från dessa bakterier, såsom e-kolie, intestinala enterokocker med flera.

Lättast är att släppa vattnet i ett dike eller i en sjö så att det inte hamnar i grundvattnet, men idag används sjöar både som dricksvattentäkter och som badplatser – så det är viktigt även här att vattnet är rent från bakterier.

Viktigast är att inte slösa med vattnet genom att först pumpa upp det ur marken och sen släppa det till en sjö när tillgången till vårt grundvatten är på väg att begränsas av stora uttag och torra somrar! Att då infiltrera vattnet tillbaka i marken är mer hållbart och ett sätt att spara på de resurser som finns genom ett naturligt kretslopp.

De traditionella markbaserade lösningarna klarar hälsoskyddet men inte alltid miljöskyddet på platsen. Kväve och fosfor är näringsämnen som vi inte vill ska läcka ut i vattendragen och ge andra problem med igenväxt av vikar med dyiga bottnar som följd. Genom att komplettera de traditionella lösningarna med fosforavlastning före bädden tas 90% fosfor, samtidigt som reduktionen av kväve förbättras över infiltrationerna och markbäddarna. Modern mark-baserad rening ger det absolut bästa skyddet av både grundvatten och miljö – och samtidigt hushållar med grundvattnet på bästa sätt.

Text & bild fritt till förfogande: Patrik Ellis, BAGA Water Technology AB

Visst låter det intressant? Läs mer på www.baga.se

För ytterligare information: kontakta katarina.ketzenius@baga.se telefon 0734-17 17 50

BAGA erbjuder lösningar för rening av både avlopps- och hushållsvatten. Eftersom vi har stor erfarenhet och kunskap om hur vattenreningsfilter och avloppsanläggningar fungerar och påverkar varandra, är BAGA ett tryggt val för en säker funktion.

Kommentarer (0)

Kommentera