I morgon firar var tredje svensk Kanelbullens Dag

Svenska folket har tagit Kanelbullens Dag till sitt hjärta, och i morgon firar var tredje svensk traditionen. Vissa bagerier räknar med att sälja mer än tio gånger fler kanelbullar inför högtidsdagen i morgon.

Kanelbullen gjorde sitt intåg i de svenska hemmen på 20-talet, i samband med att köpmännen introducerade kanel i landet och tillgången av ingredienser ökade rejält. Kanelbullens Dag instiftades 1999 med syftet att uppmärksamma den väl utvecklade bulltraditionen i Sverige. Dagen blev snabbt en tradition och bara kort efter accepterades dagen i den allmänna almanackan.

- Första året Kanelbullens Dag firades var bagerier och konditorier inte förberedda och sålde snabbt slut, med följden att många inte fick sin bulle. I år ska vi leverera bullar till alla som vill ha, med förhoppningen att slå förra årets försäljning på tre miljoner bullar i Sverige, säger Martin Lundell, VD på Sveriges Bagare & Konditorer.

Den 4:e oktober förväntas var tredje svensk äta en bulle för att fira. Bagerier runt om i Sverige förväntas baka tio gånger fler kanelbullar inför firandet.

- Kanelbullens Dag är en stor svensk succé som snabbt accepterades i den svenska almanackan och firas av mängder av människor varje år. Kanelbullen är en viktig ingrediens i de svenska hemmen, framförallt när höstmörkret smyger sig på så här i början på oktober, säger Martin Lundell, VD på Sveriges Bagare & Konditorer.

Fakta om kanelbullen

• Kanelbullens dag instiftades av Hembakningsrådet 1999.
  • 4:e oktober beräknas svenskarna mumsa i sig drygt tre miljoner kanelbullar, ungefär 10 gånger så många bullar som en alldeles vanlig dag.
  • Kanelbullens Dag firas även av Svenska kyrkan i resten av världen för svenskar som inte befinner sig i Sverige under högtiden.
  • Kanelbullen tros vara från 20-talet när ingrediensernas tillgång ökade och kanelen följde med handelsmännen hem från främmande kontinenter.
  • Kanel är världens äldsta krydda och ordet kommer från latinets ord för litet rör.

För ytterligare information kontakta:

Martin Lundell, VD Sveriges Bagare & Konditorer
E-mail: martin@bageri.se
Tel: 08-762 67 94,
Mobil: 0703 64 67 94

Sveriges Bagare & Konditorer AB är en branschorganisation för bageribranschen i Sverige. Organisationen grundades år 1900 och ända sedan dess har vi arbetat för att främja utvecklingen av bagerier och konditorier i Sverige. Sveriges Bagare & Konditorer AB har ca 500 medlemsföretag. För ytterligare information se: www.bageri.se

• Mat, dryck

• kanelbullens dag