Inglasad balkong sänker oönskat buller

Pressmeddelande   •   Feb 13, 2018 15:04 CET

Många av oss utsätts för oönskat buller varje dag, flera gånger om dagen. Påväg till arbetet, på arbetet, ja till och med hemma. Trafik är den vanligaste källan till oönskade oljud och det påverkar oss mer än vi tror. Exponering för buller som tenderar att störa den naturliga rytmen i livet kan påverka vår hälsa enormt. Dessa effekter kan omfatta allmänna hälsoproblem, sömnstörningar, kognitiva effekter, hörselskador, ökat blodtryck samt även kardiovaskulära problem.

Inte så rolig läsning kanske. Ett sätt att minska risken och skydda dig själv och din familj mot oönskat buller kan vara att installera en integrerad glaslösning från Balco. Rambölls studie och tidigare mätningar visar att en integrerad glaslösning från Balco halverar ljudet med upp till 20 dB.

En glasbalkong med inramade rutor sänker ljudnivån avsevärt. Bullerreduktionen varierar från lägenhet till lägenhet och beror på olika faktorer, såsom när lägenheten byggdes, hur den byggdes, vad fasaden är gjord av samt kvaliteten på fönstren. Det vi kan försäkra oss om är att invånare med en integrerad balkonglösning från Balco drar nytta av en ljusare balkong med ett bra akustiskt skydd som ger en mer avkopplande miljö.

Clyde Terrance, Forest Hill i London

Placerad vid sidan av en järnväg i London var bullerproblematiken ett faktum. Ett behov av att minska oljud från de närgående tågen var en viktig faktor inför detta nya byggprojekt och Balcos balkonger var en bra lösning. Genom att lägga till glaserade balkonger till Clyde Terrance kunde Balco ge boenden en extra uteplats som är användbar året runt, samt en avsevärd minskning av buller.

Mitros Housing Association, Wolfstraat i Utrecht, Nederländerna

Balco bytte ut de gamla ruttna träbalkongerna till ett helt nytt aluminiumsystem. Detta har inte bara förändrat utseendet på hela huset, det minimerar även buller från närliggande motorvägar och järnvägar.

Krohnsminde in Bergen, Norway

Fasaden på de fyra höghusen i Krohnsminde, längs den södra huvudled till Bergen, var i stort behov av renovering. Den trafikerade huvudleden medförde ett behov av ljuddämpande glas. Tillsammans med arkitekten Pål Jørgensen, utvecklade Balco en attraktiv och funktionell lösning. Resultatet överträffade alla förväntningar. Bortsett från en oas där de 180 husägarna kan slappna av, skyddas de även mot trafikbuller, vind och väder. Balkongerna blev även tre till fyra gånger större än tidigare. Statligt ägda Krohnsminde har verkligen blivit en symbol för staden.

Kommentarer (0)