Haute couture skänker extra glans till balettgala

En gala ska attrahera alla sinnen och få det att sprudla i hela kroppen. Så resonerar arrangörerna av Balettgala 2019. En av galans nytillkomna samarbetspartners är göteborgsföretaget Zetterberg Couture som bl a kunde ses med specialdesignade kostymer till artisternas på senaste Nobelgalan.

- För oss är det extra roligt att varumärken och företag med hemvist på västkusten vill medverka till att galan blir en härlig festkväll när hela Sverige är som klätt för gala, säger Heléne Friberg, projektledare för Balettgala 2019.

Bakom Zetterbergs varumärke står Therese Zetterbergs kärlek till tidlös vintage, hantverk och elegant couture. Therese Zetterberg startade sin verksamhet 2007 i en liten studio i hjärtat av Göteborg. idag är Zetterberg Couture ett väletablerat och välrenommerat varumärke i hela Europa. I Sverige finns butiker i Göteborg och Stockholm samt även e-shop.

Desislava Stoeva, solist i Kgl Baletten var en av artisterna som bar kläder av Zetterberg Couture när hon framträdde på senaste Nobelgalan. Här ses hon under fotografering inför Balettgala 2019. Foto: Hans Nilsson

Sprudlande idéer i galagarderoben

Att Therese låtit arrangörerna fritt få välja plagg ur Göteborgsbutiken för att bära på scenen under galan kommer att ge extra glans.

- I provrummet kläcktes en idé utifrån vårens trendfärg och det faktum att galan blir som en inspirerande inledning till årets midsommarfirande, säger Johanna Björnson, hovdansös, som kommer att öppna galan.

Se Zetterberg Coutures brud-, fest- och galakollektioner här.

• Skåne

Klassisk balett kan idag bara ses på Sveriges nationalscen Kungliga Operan, i Stockholm. Men publiken finns i hela landet.

Balettgala 2019 är ett initiativ och unikt event som arrangeras av två tidigare stjärndansare i Kungliga Baletten. Valet av scen föll på Kungsbacka Teater, som ligger lättillgängligt på västkusten.

Solister från Kungliga Baletten, GöteborgsOperans Danskompani, Finlands Nationalbalett framför highlights ur den klassiska balettrepertoaren och modern koreografi. Även frilanssolister deltar samt unga löften från Kungliga Svenska Balettskolan och Svenska Balettskolan i Göteborg.

"Jag brinner för balett och vill att fler ska kunna se det på riktigt", säger Johanna Björnson, hovdansös och tidigare premiärdansös.

"Med Balettgala 2019 vill vi bjuda dansälskare och nyfikna i alla åldrar, på en upplevelse som kittlar sinnena", säger Heléne Friberg, f d solistdansös.

Kultur & Fritid, Kungsbacka kommun lämnar bidrag till evenemanget.    Biljetter: Ticketmaster.se

Övriga sponsorer & samarbetspartners: MRG Wines (huvudsponsor), Carina Aris Stiftelse, Norra Halland, SEB i Kungsbacka, Hotell Halland, Printforce, Katarina Elfast, L:A Bruket, Klong, Zetterberg Couture

Presskontakt: helene@tmpo.nu   0705-38 00 23        Med reservation för ändringar.

Heléne Friberg

Presskontakt Projektledare Marknadsföring, PR & Sponsring 0705380023