Ny publicerad studie presenteras på Apoteksmässan i Kista Probiotika kan lindra psykiska symtom och minska ångest och depression

Pressinbjudan                                                                                     Stockholm 6 september 2011

De senaste åren har det gjorts flera studier på probiotika, det vill säga goda bakterier som ger välbefinnande genom att hålla tarmen i balans. Resultat som framkommit är bland annat att en specifik probiotisk formulering minskar stressrelaterade mag-tarmsymtom. Tidigare studier visar även att probiotika har positiva hälsoeffekter inom flera områden, bland annat i mag-tarmkanalen som exempelvis vid irritabel tjocktarm (IBS), Crohns sjukdom och ulcerös kolit. En god tarmflora har även betydelse för upptaget av viktiga näringsämnen och för immunförsvaret.

Baltex AB, det certifierade egenvårdsföretaget, presenterar i samband med Apoteksmässan 2011 publicerade forskningsresultat om probiotika och fysiska och psykiska symtom på stress.

Datum: Onsdag 7 september 2011

Tid: Presentationen hålls vid tre tillfällen: kl. 11.30–12.00, 13.00–13.30 samt 14.00–14.30

Plats: Apoteksmässan 2011, Kistamässan, Monter: H:37

Program: “The first probiotic to help moderate the psychological and physical response to stress”.

Föreläsare: Isabelle Champié, Mikrobiolog, Institut Rosell-Lallemand

Varmt välkommen!

För mer information:

Petra Wahrenberg, produktchef, Baltex AB

Tel: 08-462 90 70, 070-440 37 02, petra@baltex.se

• mage/tarm
  • probiotika

Baltex AB är ett privatägt och certifierat egenvårdsföretag som marknadsför och säljer licensierade produkter och egna varumärken. Egna varumärken är exempelvis Lactiplus, Lactistress, Lactitravel, Silicol och Hårkontroll. Bland agenturerna finns exempelvis Frukt & Fibrer, MethodDraine Detox och Perozin Medical Gel. Bolaget bildades 1990 och ingår i det nordiska nätverket Nordic Health Group med verksamheter i Sverige, Norge, Danmark.