Premiär för ny produkt i Lactiserien: Probiotika för barn lanseras hos Apoteket AB

Pressmeddelande                                                                     Stockholm 10 augusti 2011

Premiär för ny produkt i Lactiserien:

Probiotika för barn lanseras hos Apoteket AB

Nu har Lactikids lanserats på Apoteket AB. Det certifierade egenvårdsföretaget Baltex AB har därmed fått listning av ytterligare en produkt i Lactiserien hos Apoteket AB. Listningen gäller försäljning av probiotika för barn. Sedan tidigare finns Lactiplus, Lactistress och Lactitravel listade i sortimentet.

Att vägen till god hälsa går via magen visar de senaste årens forskning kring så kallade probiotiska bakterier och deras effekter. Probiotika betyder ”för livet” och är goda bakterier som ger välbefinnande genom att hålla tarmen i balans.

”Lanseringen av Lactikids och det fördjupade samarbetet med Apoteket AB är en kvalitetsstämpel av Baltex och våra produkter. Vi är glada över att i hård konkurrens fått ytterligare en produkt listad inom segmentet probiotika”, säger Tomas Färnlöf, vd på Baltex AB.

”Efterfrågan på probiotika ökar hela tiden. Lactikids är ett probiotiskt kosttillskott med tydlig positionering, då barn från 3 år är användarmålgrupp”, fortsätter han.

Produkterna inom Lactiserien är några av marknadens mest efterfrågade probiotiska produkter. Lactikids är det nordiska varumärket för den internationella produkten Lacidofil. Det är en vetenskapligt dokumenterad produkt från Institut Rosell som är ett av världens ledande företag inom probiotikaforskning. Lactikids har använts i kliniska studier på barn, inga sidoeffekter har rapporterats vilket bekräftar att produkten är säker för barn.

Branschorganisationen Svensk Egenvård har tillsammans med branschens egenvårdsföretag, tagit fram riktlinjer och ett certifieringssystem för kosttillskott. Certifieringen är branschens sätt att möta allt hårdare krav från konsumenter, återförsäljare och myndigheter och utförs av oberoende LRQA Sverige AB, som ingår i koncernen Lloyd´s Register och arbetar med certifiering. Baltex AB är det första företaget som certifierats i enlighet med de nya riktlinjerna.

För mer information kontakta gärna:
Tomas Färnlöf, vd Baltex AB, 08-462 90 70, 070-491 76 86, tomas@baltex.se

Om probiotika

Probiotika betyder ”för livet” och är goda bakterier som ger välbefinnande genom att hålla tarmen i balans. Studier har visat att probiotika kan ha positiva hälsoeffekter inom flera områden, bland annat i magtarmkanalen som exempelvis vid irritabel tjocktarm (IBS), Crohns sjukdom och ulcerös kolit.

Goda bakterier i tarmen är viktiga för hälsan. Problem med magen kan bero på att tarmfloran är i obalans och kan i sin tur leda till symptom som uppsvälld mage, gaser eller diarré. Att de goda bakterierna minskar kan ha flera orsaker, till exempel:

• stress
  • dålig kost med få probiotiska bakterier
  • antibiotika och andra läkemedel
  • bakterier som kroppen inte är van vid, exempelvis vid utlandsresa.

En god tarmflora har även betydelse för upptaget av viktiga näringsämnen och för immunförsvaret. Med hjälp av tillskott med probiotiska bakterier tillförs nya bakterier som stabiliserar och bevarar en sund tarmflora.

Om Lactiserien

Lactiserien består av dokumenterade probiotiska tillskott från Institut Rosell som är ett av världens ledande företag inom forskning, utveckling och framställning av probiotika

Lactiplus

Lactiplus har en väl dokumenterad sammansättning av sex olika bakteriestammar, något som behövs för att verka i tjocktarmens alla delar, där ph-värdet varierar. Dessutom innehåller Lactiplus prebiotika, som ger näring åt de goda bakterierna. Lactiplus är basprodukten i serien och kan tas dagligen för att balansera magen och stödja kroppens försvar.

Lactistress

Lactistress passar utmärkt när livet är extra hektiskt och magen behöver balans, och är därför framtagen för oroliga och stressade magar. Lactistress har en unik beredningsform i form av ett stick med pulver, vilket gör produkten enkel och smidig att använda.

Lactitravel

Lactitravel innehåller en kombination av probiotiska bakterier och en unik probiotisk jäst, framtagen för att bidra till en så normal tarmflora som möjligt i samband med utlandsresa. Lactitravel fungerar som en extra reseförsäkring mot vad vi brukar kalla turistmage.

Lactikids

Lactikids är ett probiotiskt tillskott för barn från 3 år. Den är enkel att använda – endast en kapsel dagligen. Den vegetabiliska kapseln kan även dras isär och pulvret strös t.ex. i yoghurt eller kall dryck.