Aktiesläpp idag: Barista blir Skandinaviens första kundägda kaffekedja

Barista bjuder idag in allmänheten i delägarskap via crowdfundingsiten Pepins. Målet är att skapa Skandinaviens första kundägda kaffekedja.

Idén med Barista som fyller 10 år imorgon är att kombinera kaffe på en kvalitetsnivå man inte normalt kan hitta på en "kedja" med ett etiskt engagemang. Fairtrade innebär bland annat att odlarna kan ta större del av förädlingsvärdet i värdekedjan genom att gå samman och handla direkt med exempelvis Barista. Baristas engelska chokladleverantör Divine ägs till 44% av kakaobönderna i Ghana, så vertikal integration uppåt i värdekedjan förekommer redan.

Genom att Barista blir ägt av gräsrötterna kan konsumenten möta odlaren direkt utan mellanhänder. Utöver att det är sympatiskt att odlare och konsument har direktkontakt är det en lukrativ marknad konsumenten kan ta del av. Sverige är ett av de länder i Europa där s.k. "Branded Coffeeshops" förväntas växa snabbast. De senaste fem åren har tillväxten varit 13,6% i en bransch som 2020 väntas omsätta över 3 miljarder. Bruttomarginalen är 78% för marknadsledaren som värderas till 2,3 ggr sin omsättning.

500kr är minsta investering och mer information finns på http://hubs.ly/H04mdz-0