FN dagen idag! Gen.sekr får 1M från Barista kl 11.15 på Sthlm C

Svenska FN-Förbundets första officiella FN-HuvudPartner, Barista Fair Trade Coffee, överräcker en check på drygt 1M till FN. Mottagare: FNs svenske generalsekreterare Linda Nordin samt World Food Programmes Nordic Director Anne Poulsen. Checken överlämnas av två av Baristas grundare: VD Björn Almér och Försäljningschef Maria Andersson.

Se FNs pressrelease här: http://www.fn.se/press/2012/baristafndagen/

• socialt entreprenörskap
  • skolmatsprojekt
  • kaffe
  • fairtrade
  • etiopien
  • björn almér
  • barista
  • barista fair trade coffee
  • stammiskort
  • maria andersson
  • anne poulsen
  • wfp
  • linda nordin
  • fn

Barista Fair Trade Coffee är Skandinaviens först etiska coffee shop koncept. Sedan starten 2006 har man idag 16 helägda coffee shops från Malmö i söder till Umeå i Norr. Allt som går är Fairtrade och det mesta är ekologiskt. Varje gång en kund använder sitt Stammiskort skänker Barista 2:- för en skolmåltid i Muka Dhera, Etiopien via FN (Barista har en styrelseplats i Svenska FN-fonden). 985 barn får i nuläget dagligen skolmat och t.o.m. 21/10 2012 har Barista hunnit skänka 534.366 måltider.

Målet är att fortsätta växa, för vore Barista stora som världens största kedja med över 17.250 coffee shops skulle alla barn i Etiopien kunna gå i skolan. Ett kanske osannolikt högt mål, men siktar man lägre missar man poängen: