Barndiabetes tre gånger vanligare än cancer

I Sverige lever cirka 8000 barn och ungdomar med diabetes, en livslång sjukdom som innebär dagliga behandlingar och många sjukhusbesök. Vardagen för dessa unga består av insulininjektioner, regelbundna och reglerade måltider samt kontinuerliga kontroller.

Idag är diabetes en obotlig, livshotande sjukdom och det enda som kan ändra på detta är fortsatt forskning på området. Sverige har näst efter Finland världens högsta frekvens av diabetes hos barn. Barn drabbas nästan uteslutande av typ-1 diabetes vilket innebär att de celler som producerar insulin dör. Tre gånger fler barn insjuknar i diabetes än i alla former av cancer tillsammans. (Källa: Svensk barndiabetesregister, Cancerregistret)

- Många tänker inte på att diabetes är en mycket allvarlig sjukdom som påverkar det dagliga livet. Det är dessutom en sjukdom som än så länge inte går att bota. De barn och unga som insjuknar i diabetes tvingas att ta upp till sju injektioner varje dag, varje vecka, varje månad och varje år för att överleva, säger Johnny Ludvigsson, ordförande för Barndiabetesfonden.

Den som är sjuk i diabetes måste förutom insulininjektioner dessutom mäta sitt blodsocker flera gånger per dag, bland annat före och efter måltider. För högt blodsocker kan på sikt ge mycket allvarliga skador på njurar, ögon, hjärta och nerver.

Världsdiabetesdagen, eller World Diabetes Day, startades 1991 av International Diabetes Federation (IDF) och WHO för att uppmärksamma den kraftiga ökningen av diabetes i världen.

I Sverige uppmärksammas Världsdiabetesdagen i år av Barndiabetesfonden i samarbete med läkemedelsföretaget Lilly genom en välgörenhetsauktion där unika objekt och upplevelser auktioneras ut. Alla intäkter från auktionen går oavkortat till Barndiabetesfonden.

- Vi vill lyfta diabetesfrågan i samhället och bidra till fortsatt forskning och utveckling kring sjukdomen. Att stödja Världsdiabetesdagen med olika aktiviteter är ett bra sätt att sprida kunskap om diabetes. Förhoppningen är att barn och unga med diabetes i framtiden kan få bättre behandling och stöd, säger Carin Landsmer, Lilly.

Några av objekten som auktioneras ut är originalkonstverk av kända svenska konstnärer och fotografer som Ernst Billgren, Mikael Jansson och Åsa Jungelius. Därtill finns möjlighet att bjuda på en matchtröja från AC milan signerad av samtliga spelare inklusive Zlatan Ibrahimovic samt en unik ABBA-box signerad av samtliga originalmedlemmar.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Cecilia Björkman, kommunikationschef Lilly,
070-609 88 36, bjorkmance@lilly.com

Johnny Ludvigsson, ordförande Barndiabetesfonden
013-28 68 54, johnny.ludvigsson@liu.se

Elina Gregor, presskontakt, Micael Bindefeld AB,
070–760 45 00, elina.gregor@bindefeldab.se

________________________
Mer om Barndiabetesfonden:
www.barndiabetesfonden.se

Mer om Världsdiabetesdagen:
www.idf.org/worlddiabetesday

Det är 90 år sedan insulinet upptäcktes. Världsdiabetesdagen firas den 14 november till minne av läkaren Frederick Banting som föddes denna dag. 1921 upptäckte han insulinet tillsammans med Charles Best. Forskarteamet behövde hjälp med att tillverka insulin i större skala och inledde ett samarbete med Lilly. 1923 var Lilly först med att tillverka insulin för allmänt bruk. Samma år fick Frederick Banting Nobelpriset i medicin tillsammans med John Macleod.

Se objekten och lägg bud:
www.auktionsverket.se samt www.stadsauktion.se

Objekten kan också beskådas på:
Stadsauktion/Stockholms Auktionsverk, Magasin 5, Frihamnen, Stockholm

Pressbilder på objekten kan laddas ned från: http://press.bindefeldab.se
Användarnamn: auktion
Lösenord: press

Om typ 1-diabetes hos barn:
• Diabetes hos barn leder fortfarande till överdödlighet i unga år.
• Sverige har, näst efter Finland, världens högsta frekvens av diabetes hos barn.
• Varje dag insjuknar två barn i Sverige i typ1-diabetes.
• Ett barn med typ 1‐diabetes tar 5 till 7 insulininjektioner per dag