Barndiabetesfonden delar ut 5 miljoner

Barndiabetesfondens styrelse beslutade vi sitt sammanträde att för 2009 erbjuda fem miljoner kronor i projektanslag till forskningen om barndiabets Typ1.

Barndiabetesfonden, som funnits i 20 år, drivs uteslutande med hjälp av gåvor från privatpersoner , organisationer och företag. Fonden ger stöd till svensk forskning som rör Barndiabetes, dess uppkomst, orsak och verkan. Fonden strävar också till att ge de drabbade barnen och deras familjer en bättre livssituation. Fonden har 90-konto och är medlem i Frii.

Barndiabetesfonden har för år 2009 också utlyst två stipendier för framstående barndiabetesforskning i Norden. "Barndiabetesfondens Johnny Ludvigsson-pris för mest framstående barndiabetesforskning i Norden" är på 250000 kronor och det andra stipendiet, som är avsett för yngre forskare, är på 50000 kronor. Utdelning av stipendier sker vid fondens 20-årsjubileum den 16 oktober.

Ytterligare upplysningar: Barndiabetesfonden tel: 013-105690              Hans Svanberg ordförande Barndiabetesfondens Riksförening