Styrelseveteranen Lennart Wiklund ny ordförande i Barnfonden

Styrelseveteranen Lennart Wiklund ny ordförande i Barnfonden

Lennart Wiklund har bland annat varit vice VD i Bonnierkoncernen och VD för Svensk Filmindustri. Igår utsågs han till ny ordförande i insamlingsorganisationen Barnfonden.

Lennart Wiklund valdes in i styrelsen som vice ordförande i april förra året och utsågs igår till ordförande. Han ersätter Annikki Schaeferdiek på posten. Förutom sitt engagemang i Barnfonden är Lennart Wiklund aktiv i flera andra styrelser, däribland Bonnier Solutions, Svensk Bio, Medieföretagen, Almega och stiftelsen Polar Music Prize.

Lennart Wiklund har arbetat i styrelser under större delen av sitt yrkesverksamma liv och hoppas att hans gedigna erfarenheter ska komma väl till pass hos Barnfonden.

– Jag kommer att finnas till hands för att kunna ge support och stöd i olika frågor. Min uppgift blir också att hantera de långsiktiga målen för organisationens utveckling. Det finns ett starkt engagemang hos medlemmarna i Barnfondens styrelse och det är en otrolig styrka, säger Lennart Wiklund, ny ordförande i Barnfonden.

Lennart Wiklund och hans familj har varit faddrar genom Barnfonden sedan organisationens start 1991. Idag är de faddrar till barn i Togo, Uganda och Guatemala.

– Vi är extremt priviligierade här i Sverige, därför känns det bra att hjälpa barn med andra förutsättningar. Jag och min fru har själva tre barn, och vi sa att då ska vi ha tre fadderbarn också. Det betyder mycket att kunna göra skillnad för någon annan, avslutar Lennart Wiklund.

För mer ytterligare information, vänligen kontakta:

Lennart Wiklund, styrelseordförande Barnfonden, tel. 0705 – 26 98 06

Carolina Ehrnrooth, generalsekreterare Barnfonden, tel. 0739 – 09 34 34

Barnfonden arbetar för att barn som lever under fattiga förhållanden i Afrika, Asien och Latinamerika ska få gå i skolan och få tillgång till hälso- och sjukvård. Vi ger familjer möjlighet att försörja sig själva och skapar en långsiktig utveckling i hela det omgivande samhället.

Barnfondens arbete stöds av 26 000 faddrar och under 2012 samlades 87 miljoner kronor in. Barnfondens kansli finns i Malmö och ingår i det internationella nätverket ChildFund Alliance.