Pressinbjudan till seminarium: Lena Endre om entreprenörskap mot alla odds

Pressinbjudan till seminarium: Lena Endre om entreprenörskap mot alla odds

I egenskap av ambassadör för Barnfonden kommer Lena Endre till Malmö för att inspirera skånska kvinnliga företagare. Vid seminariet kommer hon att berätta om sina möten med handlingskraftiga kvinnor i Mali och Zambia.

De 107 ambassadörerna för kvinnors företagande i Skåne och Blekinge har till uppgift att inspirera och uppmuntra andra kvinnor till företagande. Den 13 september är det ambassadörernas tur att inspireras. Då berättar Lena Endre om hur kvinnor i utvecklingsländer – mot alla odds – blir entreprenörer för att kunna försörja sig och sina barn. Hon berättar om kvinnor som med glädje och entusiasm går samman för att med mycket små medel starta egna företag. Och om den starka framtidstro som finns bland kvinnorna.

Lena Endre är ambassadör och styrelsemedlem i fadderorganisationen Barnfonden och har genom sitt arbete besökt kvinnogrupper i både Mali och Zambia. Hon har mött kvinnor som dagligen kämpar för att få maten att räcka till och för att kunna skicka sina barn till skolan.

- Det är oerhört häftigt och inspirerande att möta dessa afrikanska kvinnor och se vad de kan åstadkomma, för sig själva och för sina barn, genom att samarbeta och till exempel investera i en gemensam kvarn eller utrustning för tvåltillverkning, säger Lena Endre.

Ni är inbjudna att delta vid seminariet som äger rum den 13/9, kl 16.30 i Företagarnas lokaler på Baltzarsgatan 12. Lena Endre finns tillgänglig för intervjuer mellan kl 15-16. Anmäl er gärna till Karin Wikström via e-post, karin.wikstrom@barnfonden.se, telefon 040-25 85 99 eller 070-27 12 650.

För frågor om Barnfonden och arrangemanget kontakta:

Insamlings- och kommunikationschef, Cecilia Schön, telefon 0707-17 33 60.

Fakta om Ambassadörer för kvinnors företagande

Ambassadörer för kvinnors företagande har till uppgift att göra kvinnor som driver företag mer synliga. Ambassadörerna ska fungera som förebilder och inspirera fler kvinnor till entreprenörskap samt öka kunskaperna om företagande. En ambassadör besöker skolor, högskolor, nätverk, ideella organisationer med mera och berättar om sina erfarenheter som företagare. En ambassadör kan också träffa kvinnor som funderar på att bli företagare.

Regioner

Barnfonden är en fadderorganisation som arbetar för att barn som lever under fattiga förhållanden i Afrika, Asien och Latinamerika ska få gå i skolan och få tillgång till hälso- och sjukvård. Vi ger familjer möjlighet att försörja sig själva och skapar en långsiktig utveckling i hela det omgivande samhället.

Barnfondens arbete stöds av över 25 000 faddrar och under 2009 samlade vi in 75 miljoner kronor.

Barnfonden finns i Malmö och ingår i det internationella nätverket ChildFund Alliance.

Karolina Jakstrand

Presskontakt Kommunikations- och kampanjansvarig + 46 (0)76 016 80 93