Pressmeddelande -

Fyra av fem mindre barn som förgiftats, har blivit förgiftade av mediciner eller andra kemikalier

I genomsnitt måste två barn, yngre än fyra år, uppsöka en akutmottagning varje dag, året om, till följd av förgiftningssymptom. Detta enligt statistik från akutmottagningar.* Statistiken visar även att 80 procent av alla barn under fyra år som förgiftas, blir förgiftade genom att förtära mediciner eller andra kemikalier. Enligt en undersökning av Barnolycksfallsfonden svarar trots detta majoriteten av de tillfrågade föräldrarna att de inte har ordentliga lås på de skåp där medicinerna förvaras.

Den största orsaken till förgiftning bland mindre barn är att de förtärt mediciner. I den unga åldern, då mycket stoppas in i munnen, är det tyvärr också vanligt med förgiftningar av vanliga hushållskemikalier som exempelvis lampolja, tändvätska, rengöringsmedel och andra lösningsmedel. En knapp majoritet (52 procent) av de tillfrågade föräldrarna, anger att de förvarar hushållskemikalier och mediciner i skåp där de tror att barnen inte kan komma åt dem. Men det är hela 70 procent som inte har barnsäkra lås på dessa skåp enligt undersökningen från Barnolycksfallsfonden.

– Det vi ser är att man förvarar hälsoskadliga produkter och mediciner där man tror att barn inte kan komma åt dem, men det är viktigt att även förse skåpet med ett barnsäkert lås, säger Jan Schyllander styrelseledamot vid Barnolycksfallsfonden. Det kan vara bra att även prata med mor- och farföräldrar så att de också tänker på att låsa in mediciner och farliga kemikalier då barnbarnen kommer på besök.

– Så här års inträffar också ett antal förgiftningar av svampar, fortsätter Jan Schyllander, som menar att det kan vara värt att se över barnets närmsta omgivning för att se om det finns några risker.

Det sker varje år knappt 100 förgiftningsfall som föranleder sjukhusbesök. Drygt hälften av dessa förgiftningsfall drabbar små barn. Giftcentralen får varje år cirka 1000 samtal som handlar om barn (0-9 år) som fått i sig svamp, de flesta av dessa förfrågningar helt ofarliga. Att äta en eller två små svampar från gräsmattan eller en sockerbitsstor bit av en större svamp ger inte heller ger några symtom. Allvarlig förgiftning inträffar främst då giftig svamp förväxlas med ätlig och äts som måltid.

Åtgärder om man misstänker förgiftning:

• Kontakta Giftinformationscentralen, telefon 112 för bedömning av risken. (Om det är en mer allmän fråga och inte akut, ring 08-331 231 oavsett varifrån i landet du ringer).
  • Ge medicinskt kol om det finns hemma, alternativt mjölk eller vatten.

*Källa: IDB Sverige 2007-2009, Socialstyrelsen

Om undersökningen

Barnolycksfallsfonden har under mars 2011 låtit intervjua 1013 svenska föräldrar mellan 18-65 år med hjälp av undersökningsföretaget YouGov.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Jan Schyllander, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och styrelseledamot i Barnolycksfallsfonden. Telefon: 0706-161 970
Johan Eriksson, Barnolycksfallsfonden. Telefon: 070-168 28 72
Mejl: johan.eriksson@trygghansa.se

• barnolycksfallsfonden
  • barnolycksfall
  • astrid lindgrens barnsjukhus
  • trygg-hansa

Om Barnolycksfallsfonden

Barnolycksfallsfonden bildades 2007 av försäkringsbolaget Trygg-Hansa och Astrid Lindgrens Barnsjukhus. Grundarnas ambition är att fonden genom forskning och informationsspridning ska bidra till att dels förebygga och minska antalet barnolycksfall, dels förbättra vården för de barn som skadar sig. Stiftelsen har ett 90-konto för att samla in pengar till fonden, pg 900136-3. Besök hemsidan på www.barnolycksfallsfonden.se

Johan Eriksson

Presskontakt 0752432457