Baseboll/softboll inte uträknade från OS 2020

Enligt en rapport från AP är baseboll och softboll inte helt uträknade från OS 2020 i Japan.
IOK kommer behandla ett förslag från bl.a. Japan om att ta in sporterna på OS-programmet till sommarspelen 2020, enligtIOK:s nya ordförande Thomas Bach.

"Personligen är jag öppen för mer flexibilitet i OS-programmet", sade Thomas Bach innan han tillade: "Men jag måste också undersöka vad mina kollegor i IOK tycker."

Japan vill, av förståeliga skäl, få med nationalsporten på OS-programmet nu när sommarspelen avgörs i Tokyo. Anläggningarna för sporterna finns redan på plats och intresset för nationalsporten baseboll i Japan är rekordstort - inte bara för proffsligorna och för landslagsturneringarna utan även för skolturneringarna, däribland den prestigeladdade turneringen "Summer Kōshien".

Baseboll och softboll försvann från OS-programmet efter OS i Peking 2008, sedan IOK beslutat att skära ner antalet sporter 2005.
De båda sporterna slog samman sina internationella förbund och genomförde en lång rad förändringar, både i organisationen och i regelverket, för att möta IOK:s krav och önskemål för att få återkomma på OS-programmet till 2020. Men när IOK-styrelse,n under ledning av tidigare ordföranden Jaques Rogge, i ett överraskande beslut plockade bort brottningen från OS-programmet, och på så sätt ställde brottning mot baseboll/softboll vid den slutliga omröstningen hade baseboll/softboll ingen chans att komma med. Detta trots över 120 medlemsländer och över 65 miljoner utövare i alla världsdelar.

Nu återstår det om önskemålen från värdlandet om att få med sin nationalsport på programmet får gehör bland IOK-topparna.

• Bollsporter

• os2020