BASF's bindemedel i världens första biltak av naturfibrer

• Tuffa och värmetåliga lättviktskomponenter blir verklighet med det vattenbaserade bindemedlet Acrodur® 950 L från BASF

• Den naturfiberbaserade FiberFrame-takramen från IAC med Acrodur® 950 L används för första gången i Mercedes-Benz E-klass

BASF har i samarbete med International Automotive Components Group (IAC), en världsledande leverantör inom bilindustrin, utvecklat världens första takram helt i naturfiber för bilar. Bindemedlet Acrodur® 950 L från BASF ger takramen tillräcklig belastningsförmåga och värmebeständighet trots den låga vikten. Acrodur® 950 L är ett vattenbaserat lågutsläppsbindemedel som är ett alternativ till fenolhartser. Det stärker naturfibrerna och ger därigenom de förutsättningar som krävs för att tillverka miljövänliga, dimensionsstabila och framför allt lätta takramar till bilar.

Lättviktskomponenten FiberFrame från IAC används för första gången i Mercedes-Benz nya E-klass. Bilar med den nya takramen finns hos återförsäljare i Europa från april 2016.

Minskad bränsleförbrukning tack vare lättare takram
"Naturfiberbaserade takramar med Acrodur 950 L är ungefär 40 procent lättare än takramar av metall. På så sätt hjälper vi biltillverkarna nå sina hållbarhetsmål eftersom lättare bilar förbrukar mindre bränsle och släpper ut mindre koldioxid", förklarar Thorsten Habeck, marknadschef för Dispersions for Fiber Bonding hos BASF.

Klicka här för att läsa den engelska press releasen

• Industri, tillverkning

• vattenbaserat