Från biomassa till dispersioner

Från biomassa till dispersioner: För första gången tillverkar BASF bindemedel för inomhusfärg som är baserade på massbalansprocessen

• Fossila råvaror ersätts med förnybara vid tillverkningsprocessens start
  • Färgtillverkaren DAW använder massbalanserad dispersion från BASF som säljs under varumärket Acronal® i nya inomhusfärgerna Caparol och Alpina

För första gången någonsin tillverkar BASF dispersioner för inomhusfärg som är baserade på massbalansstrategin. Vid tillverkningen av bindemedlen under varumärket Acronal® ersätter BASF hundra procent av de fossila råvaror som används i början av tillverkningsprocessen med förnybara råvaror. Färgtillverkaren DAW från Ober-Ramstadt (i Hessen i Tyskland) använder redan en av dispersionerna för sina premiumfärger.

Massbalansprocessen har utvecklats i samarbete mellan BASF och det tekniska serviceföretaget TÜV SÜD.

Biomassa i stället för fossila råvaror i massbalansprocessen
    Biomassa används som råvara redan vid tillverkningen av basprodukterna för dispersionerna. Tack vare massbalansprocessen kan andelen biomassa allokeras enligt respektive recept till dispersionerna. När det gäller formulering och kvalitet är de massbalanserade produkterna identiska med sina fossila motsvarigheter.

”Eftersom certifierade förnybara råvaror används i tillverkningsprocessen för dessa dispersioner bidrar de till att spara på fossila resurser och minska utsläppen av växthusgaser. På så sätt kan vi på BASF hjälpa våra kunder att utveckla inomhusfärger som både är miljövänliga och som håller en premiumkvalitet”, förklarar Robert Heger, Vice President på affärsområdet för dispersioner med fokus på ytbehandling och byggbranschen.i Europa.

Läs hela press releasen här