Skumningssimulering av polyuretansystem för fordonsinteriörer

• Simuleringsverktyget Ultrasim® har nu utökats med virtuell processdesign av instrumentpaneler tillverkade av halvstyva system
  • Yanfeng Automotive Interiors använder den nya tjänsten från BASF för instrumentpanelerna i BMW X1
  • Fördel: snabbare komponentutveckling och större processtabilitet

Nu erbjuder BASF ytterligare en tjänst för polyuretansystem i fordonsinteriörer. BASFs simuleringsverktyg Ultrasim® har utökats så att beteendet hos PU-system under skumning nu kan göras tillförlitligt för både öppna formar och slutna formrum. Den nya tjänsten har använts med särskilt stor framgång för instrumentpaneler tillverkade med halvstyva Elastoflex® E-system. Den internationella fordonsindustrileverantören Yanfeng Automotive Interiors använder den virtuella processdesignen för instrumentpanelerna de i dag tillverkar bland annat för BMW X1. Utifrån CAE-modellen för varje panel och en ny materialbeskrivning av det halvstyva systemet i Ultrasim® skapas en skumfyllningssimulering som kunden kan använda för att upptäcka potentiella problem med design och tillverkning av komponenten innan formen tillverkas. Därmed kan Elastoflex® E-instrumentpanelerna utvecklas och tillverkas snabbare och tillverkningskostnaderna sänkas.

Ultrasim® presenteras närmre under K-mässan i Düsseldorf 19-26 oktober. Kom gärna och besök oss i Hall 5, C21/D21.

Klicka här för att läsa hela press releasen på www.basf.com