Utveckling av batterierna som ska driva framtiden

På Amagasaki Battery Materials Lab i Japan utvecklar BASF-forskarna innovativa material som kan ge litiumjonbatterier bättre prestanda och öka räckvidden för eldrivna fordon.

Måndag morgon klockan nio sätter sig Masaki Sekine, doktor i organisk kemi, vid sin dator. Han ska läsa mejl från kollegor han samarbetar med i Tyskland och andra länder inom BASF:s internationella nätverk för forskning och utveckling av batterimaterial. Sekines arbetsplats är det senaste tillskottet till nätverket, Battery Materials Lab i Amagasaki i Japan, som invigdes i början av 2014. Han väntar på respons från kollegorna på sina försök att skapa en ”helt ny molekyl som aldrig tidigare har existerat”. Sekine ingår i teamet som syntetiserar innovativa ämnen som kan användas som tillsatser till elektrolyter, det kemiska medium där litiumjonerna flödar mellan batteriets positiva pol, katoden, och dess negativa pol, anoden. De nya tillsatserna påverkar de elektrokemiska reaktionerna i batteriet och kan därför förändra batteriprestandan.

De typer av tillsatser Sekine skapar beror på vilken aspekt kunder vill förbättra i sina batterier. Många av labbets kunder är japanska tillverkare av litium -jon-batterier som utvecklar nya batterier för elbilar. De letar efter förbättringar såsom högre effekttäthet, högre stabilitet vid hög temperatur eller en ökning av cykelprestandan.

Klicka här för att läsa hela artikeln i BASF's Creating Chemistry magazine