BASF: Fortsatt instabil och utmanande marknad

Ludwigshafen, Tyskland - 26 februari 2016 - Marknaden fortsatte att vara instabil och utmanande. Tillväxttakten för den globala ekonomin, industriell produktion och den kemiska industrin under 2015 har legat långt under företagets förväntningar. "Under året saktade den globala ekonomiska tillväxten in avsevärt. För att möta det ekonomiska klimatet har vi genomfört omfattande åtgärder: Vi har minskat våra lager betydligt, stärkt vår kostnadskontroll och reducerat utbudet i vår portfölj ", säger Dr Kurt Bock, Chairman of the Board of Executive Directors, BASF, vid den årliga presskonferensen i Ludwigshafen.

BASF Results 2015 (press release)

Helåret 2015:
• Omsättning 70,4 miljarder € (minus 5%)
• EBIT före extraordinära poster  6,7 miljarder € (minus 8%)
• EBIT 6,2 miljarder € (minus 18%)
• Högre resultat i kemiverksamheten; Olja & Gas betydligt lägre än föregående år
• Vinst per aktie 4,34 € (minus 23%); Justerat resultat per aktie € 5,00 (minus 8%)
• Rekordnivå för operativt kassaflöde 9,4 miljarder € (plus 36%)
• Förslag till utdelning 2,90 € för verksamhetsåret 2015

Utsikter 2016:
• Betydande minskning av försäljningen på grund av avyttring av affärsverksamhet inom gashandel.
• EBIT  före extraordinära poster förväntas hamna något under 2015 års nivå, baserat på ett genomsnittligt oljepris på $ 40 per fat.