BASF gruppen ökar försäljningen – dock lägre resultat än motsvarande kvartal förra året

Under tredje kvartalet 2018 ökade BASF koncernens försäljning med 8% till 15,6 miljarder euro, primärt på grund av högre försäljningspriser i alla segment. Högre volymer och förvärvet av Bayers verksamhet i augusti 2018 bidrog också till den ökade försäljningen. Negativa valutaeffekter hade en motverkande effekt. Intäkter från verksamheten (EBIT) för särskilda poster föll med € 232 miljoner euro till 1,5 miljarder euro, huvudsakligen på grund av betydligt lägre intäkter från Chemicals segmentet. EBIT före särskilda poster föll också betydligt för segmenten Functional Materials & Solutions och för Agricultural Solutions, men föll bara något i segmentet Performance Chemicals. Detta vägdes delvis upp av en förbättrad intäkt inom segmentet Other. Sammanfattningsvis:

• Ökad försäljning till 15.6 miljarder euro (plus 8%), mestadels som ett resultat av högre försäljningspriser inom alla segment (plus 6%) samt högre volymer (plys 2%)
  • EBIT före särskilda poster på 1,5 miljarder euro (minus 14%), mestadels på grund av lägre intäkter för Chemicals segmentet.
  • Nettoresultat på 1,2 miljarder euro (minus 10%)

Utsikter för 2018 justeras efter underskrift av avtal om fusion med Wintershall och DEA:

• Låg försäljningstillväxt
  • Liten minskning i EBIT före särskilda poster
  • Väsentlig minskning av EBIT

Klicka här för hela pressmeddelandet

På BASF skapar vi kemi för en hållbar framtid. Vi kombinerar ekonomisk framgång med socialt ansvar och miljöskydd. De 115.000 anställda i BASF-gruppen arbetar för att bidra till framgång för våra kunder i nästan alla sektorer och nästan alla världens länder. Vår portfölj består av de fem segmenten; Chemicals, Performance Products, Functional Materials & Solutions, Agricultural Solutions and Oil & Gas. BASF omsatte runt 64,5 miljarder € under 2017. BASF’s aktier handlas på börserna i Frankfurt (BAS), London (BFA) och Zürich (BAS). Ytterligare information finns på www.basf.com